Think before you pink

Karin Spaink (schrijfster en columniste in de Volkskrant) gaf net het duwtje en de informatie op de Amerikaanse site (van de Breast Cancer Association) www.thinkbeforeyoupink.org gaf het gevoel, dat ik al een tijdje had, handen en voeten.

Ik word niet goed van al dat commerciële gedoe rondom de Borstkankermaand en ik twijfel ook over de ideële motieven. Nu kunnen commercie en een ideëel doel best samengaan, maar je kunt ook overdrijven. Ik bedoel…

Babyliss_1Snappen we het nog ? Nee, hè, ik ook niet…. Ik heb niet eens haar om te straighten….

Of deze…..

Hettyhoseklein_1 Bij aanschaf van een ‘Hetty’ maakt de firma 25 euro over aan Pink Ribbon. Een ‘Hetty’,….. LAAT ME NIET LACHEN…..

 

 

 

 

 

Als je het mij vraagt, moet de patiënt wel centraal blijven staan. Ik dacht nog even dat het aan mij lag, maar mijn lotgenotes op het forum van De Amazones reageren eigenlijk allemaal hetzelfde. Ik vind het ook zo ontzettend sneu voor al die mensen die met een andere soort kanker te kampen hebben. Dan krijg je toch echt gierende hartkleppen van de disproportionele aandacht voor borstkanker??

Tijd voor actie, dus daarom heb ik de brief die op de amerikaanse site staat, vertaald en enigszins aangepast en heb ik hem verstuurd naar alle bedrijven die iets doen. Ben benieuwd wat ik terug krijg.

Geachte heer, mevrouw,

Als borstkankerpatiënte ben ik in toenemende mate bezorgd over alle producten die verkocht worden met een Pink Ribbon-logo.

1 op de 9 vrouwen in Nederland krijgt borstkanker en voor vrouwen tussen de 35 en 55 jaar is het de voornaamste doodsoorzaak. Borstkanker is ernstig, zeer ernstig, maar door alle lopende marketing campagnes lijkt het te gaan om iets hips, een modegril. Ik krijg haast het gevoel dat het ‘cool’ is om borstkanker te hebben (en ik kan u verzekeren, daadwerkelijk ziek zijn is ver van ‘cool’).
Het aantal producten dat dit jaar op de markt komt onder het mom van Pink Ribbon is explosief gestegen. Er wordt steeds de belofte gedaan om een deel van de omzet te schenken aan de Stichting Pink Ribbon. Ik ben natuurlijk blij dat uw firma de keuze maakt om geld te schenken voor de strijd tegen borstkanker, maar ik heb wel een paar vragen.

1. Hoeveel geld van elk verkocht product gaat daadwerkelijk naar de strijd tegen borstkanker?
2. Welk percentage is dat van de verkoopprijs?
3. Wat is het maximum bedrag dat uw firma zal schenken?
4. Hoeveel geld heeft uw firma uitgegeven om deze producten te promoten?
5. Wordt dit geld overgemaakt aan de Stichting Pink Ribbon? Wat gebeurt er vervolgens met het geld? Wat voor soort programma’s worden daarmee ondersteund?
6. Wat doet uw firma om te verzekeren dat de producten niet in verband kunnen worden gebracht met de oorzaken van borstkanker?

Ik hoop dat u, als vertegenwoordiger van een toonaagevend bedrijf dat Pink Ribbon producten verkoopt of Pink Ribbon acties houdt, deze vragen zal beantwoorden.

Het is voor mij enorm belangrijk om dit te weten.

Met vriendelijke groeten,

Ik stuurde deze brief naar Babyliss, Curves, De Nationale Tijdschriftenbon, Emp-ex, Tijdschrift Grazia, Exphair, Lloyd’s apotheken, Milou Cosmetics, Belkon, Hallmark, Etos, Healthcity, Tijdschrift Hockeyworld, Samsung, KPN, Miss Etam, KLM, Numatic, Hunkemöller, Hema, Didi, Ici Paris XL en Marahomedecorations.

Ik heb het jaarverslag van de Stichting Pink Ribbon opgevraagd. Deed een lotgenootje van mij ook. Na twee weken had ze hem nog steeds niet in huis.

Geloof me,… als je de strijd tegen kanker wilt steunen, hoef je heus niet zo’n achterlijke stofzuiger te kopen of zo’n hairstraightener, je kunt ook gewoon geld overmaken naar het KWF of bijvoorbeeld naar de Stichting Amazones.

Advertenties

15 Reacties op “Think before you pink

  1. Ik kom echt niet meer bij gewoon, een hairstraightener hahahaha!
    Nou kan ik er hard om lachen, met die 6 stekels op mijn hoofd, maar ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen dat kan… Ook ik erger me inderdaad aan deze maand. Ik was het 1 oktober al zat! Ik kan het verder wel naast me neerleggen gelukkig, het doel vind ik wel goed. De manier waarop laat alleen behoorlijke twijfels achter.
    Ik ben erg benieuwd of je reacties krijgt op je brieven.
    En ook of de amazones iets horen over hun gestuurde brieven, we zijn goed bezig met z’n allen he!
    Liefs Marloes

  2. Dees, wat een goede actie van je.

    Oh, ik erger me ook enorm aan die pink ribbon campagnes. Ik vind het een belediging voor patienten met andere soorten kanker. Waarschijnlijk zijn die niet ‘leuk’ genoeg, zoals mijn vriend al zei.
    Of krijgen we binnenkort ook een Blue-ball-maand voor alle mannen met prostaatkanker of balkanker?? (1 op de 5 mannen tussen de 40 en 60 jaar krijgen prostaatkanker)
    Of de brown-ribbon-maand voor de darmkanker-patienten.

    Het erge vind ik dat de borstkankerpatienten, waar het allemaal dus voor op touw wordt gezet zich er dus net zo aan ergeren.

    Helemaal ergelijk vind ik dat bedrijven de pink ribbon als marketinginstrument gebruiken.

    Maar jij ergert je er niet alleen aan, maar onderneemt ook actie. Typical Dees. Ik heb wéér enorme bewondering voor je.

  3. Ben heel benieuwd welke van de bedrijven gaan reageren. Hou je ons op de hoogte?

  4. Zoals ik vandaag ook ergens las:
    Zal blij zijn als oktober weer gewoon wijn maand is.

  5. Ik kan alleen maar zeggen: WWAAAAUUUWWWW!!!! Karin Spaink vond ik ’t zo goed zeggen op TV, en wat een zinnetje tussendoor, andere kankers, tnx….

    Weet niet wie hierboven de blauwe en bruine versie verzon, ik kreeg echt een lachstuip, moet kunnen he!

    Je bent echt een kanjer Dees en de Amazones ook, tegengas geven!!
    Weinig/geen/foute aandacht is niet leuk, maar voor jullie Amazones is dit doorslaan nog veel erger, ik voel met jullie mee.

    Liefs,
    Ellen

  6. The Real Amazone is back!!
    kusje Berbera

  7. You go girl!! Inderdaad, het lijkt wel alsof bedrijven deze akelige ziekte uitmelken om vooral maar goede PR voor zichzelf te creeren. Nergens voor nodig en respectloos naar diegenen toe die vechten tegen andere vormen van kanker. En naar diegenen die aan den lijve ondervinden dat er niets cools is aan borstkanker. En ja, natuurlijk is een foto van blote borsten (“kijk es, hier gaat het om”) leuker om naar te kijken dan een geel uitgeslagen patient met leverkanker, of een leuke darmfoto – offe, toch die testikels maar vol in beeld? Terwijl het daar ook gaat om ziektes die veel slachtoffers eisen. Ik steun zelf het KWF, daar heb ik een stuk meer vertrouwen in. Ik ben benieuwd of je veel reacties krijgt!

  8. Hé Dees,

    Ik vind dit echt weer een actie voor jou!
    Ik ben benieuwd óf en welke reactie je krijgt!!

    X Esmée

  9. Effe een dikke knuffel uut Uut!!
    Liefs, Joske

  10. Dees….. ik ben er helemaal stil van….. ik had het er gisteren nog met Roy over, toen weer iemand met en roze lintje door het beeld fladderde…. Het is inderdaad net alsof de rest van de mensen met kanker aan de kant wordt geschoven. Je bent echt ongelefelijk, zoals jij de koe altijd bij de horens vat en meteen actie onderneemt…diep respect!!!! En inderdaad ben ook ik reuze benieuwd naar de reacties die je hierop zult krijgen!!!

  11. Ik ben het zeker met je eens! Voor veel bedrijven is het een een enorme PR-molen onder het mom van: “Kijk ons eens goed bezig zijn!”
    Terwijl het merendeel van de patiëntengroep waar het om gaat niet zit te wachten op dit aanbod van onzinnige producten en vreselijk baalt van de bijzondere positie waarin zij geplaatst worden.
    (Oh ja, en dan ga je naar de Hunkermoller en zeg je tegen mevrouw de verkoopster dat je een prothese-BH nodig hebt en dan staat ze je eerst met open mond aan te staren en begint ze vervolgens te stotteren en moet de rest van de verkoopsters erbij halen want ze hebben geen idee waar je het over hebt!!! Beste Hunkermoller, steek daar eerst eens tijd en energie in!)

    Je zou bijna niet meer durven te zeggen welke ziekte je hebt…
    Ik heb een aardige openheid over mijn ziekte, maar tegen andere mensen die ook ziek zijn voel ik bijna de drang om me te verontschuldigen over de massa-hysterie rondom borstkanker en specifiek deze maand.
    Terwijl ik ook al aangesproken ben op het feit dat ik niet zo’n roze flubbel om mijn pols draag want juist ik zou het kunnen promoten! WAT moet ik promoten??? Dat ik meedoe aan de laatste mode-gril en borstkanker heb en dat het super-gaaf is? Nou, ik weet inmiddels dat het een onwijze KUT-ziekte is net als longkanker, maagkanker, darmkanker, leukemie, slokdarmkanker, leverkanker, MS, stofwisselingsziekten, reuma, ALS, hartinfarcten, hersenbloedingen, spierziekten enz enz enz enz enz enz enz…..

    Mijn oude buurjongetje heeft een stofwisselingsziekte, bij deze ziekte bereikt ruim 60% van de kinderen niet de volwassen leeftijd. Hij heeft dus ‘pech’; er worden ‘maar’ 800 kinderen per jaar geboren met deze of een aanverwante ziekte dus het merendeel van de medische en zeker de farmaceutische industrie heeft geen belangstelling om geld in onderzoek naar deze ziekte te steken. Om misselijk van te worden, toch?
    En daar kom ik aan druk bellend mijn mijn PinkPhone terwijl ik uit de losse pols, met roze flubber, mijn Hetty parkeer in de kast terwijl Marc op de bank Pink Magazine leest terwijl hij zijn haar aan het ‘straight-en’ is?

    Terwijl ik (heel egoïstisch) ook hoop dat er snel een oplossing komt voor deze enorme KUT-ziekte en als deze massa-hysterie ertoe bij kan dragen of als ook maar 1 vrouw of man (laten we deze groep ook niet vergeten!) bijtijds gediagnostiseerd kan worden dan onderga ik het allemaal nog wel even.

  12. lieve dees

    ik erger mij er ook aan want in de weekend stond ook weer vanalles over de pink ladies en dan in hart van nederland iemand met een roos lintje sluit me bij jullie aan

    big hug annemarie

  13. Hoi Desirée,

    Ik heb net een aantal van je posts gelezen en kan alleen maar bewondering hebben voor de manier waarop je met deze ziekte omgaat. Het feit dat je zo’n photoshoot laat doen zegt genoeg. 🙂

    Veel sterkte met de radiotherapie en GO YOU voor de brief die je naar die producenten hebt gestuurd!

    groetjes,
    Frederieke

  14. Hey Dees,
    Voel me wel aangesproken hoor, ik werk bij KPN (ook al heb ik verder weinig met de Pink Ribbon actie te maken) en ben heel benieuwd of je antwoord krijgt van ons bedrijf. Ik heb even op het intranet gekeken en er is wel een hoop info te vinden, voor mij als KPNer. Hoeveel geld er is binnengehaald met de citywalk en hoeveel geld er voor ieder mobieltje en abonnement is gestort. Mocht je nu geen of een raar of ’n onbevredigend antwoord krijgen, laat het me effe weten, dan ga ik hier intern op zoek naar de marketeer die de veroorzaker is voor al dat leed en zal ik hem persoonlijk jouw brief overhandigen, plus alle reacties van je vrienden hier!

    Zelf werden wij dit weekend “ontdekt” door een assistente van een fotograaf. Ze wilde ons dochtertje (mix-kindje) als fotomodel. Ik hou daar zelf helemaal niet van (hou meer van het soort “Dove-reclames”), maar toen vertelde ze me dat de opbrengst van de kalender (met Inge de Bruyn) volledig naar Kika ging. Zoals je weet is mijn zusje als kind aan kanker overleden, dus dat maakte dat ik begon te twijfelen. Heb m’n ouders erover gesproken; mijn vader vindt het erg pijnlijk, terwijl mijn moeder het prachtig vindt.
    Zelf zou ik best nog op een andere manier Kika willen steunen, dan het geld wat ik nu al stort, maar ben er nog niet helemaal uit.
    Liefs pele

  15. Hallo Dees,

    Via jouw reacties op Viva’s Any-borst actie op de site van Pink Ribbon Magazine, kwam ik op jouw blog terecht.

    Ik wil je graag een hart onder de riem steken en laten weten dat je ook mij aan het denken hebt gezet over het fenomeen Pink Ribbon.

    Tenslotte wens ik je enorm veel kracht en positiviteit toe. May the force be with you.

    Sanne (Internetredactie Viva)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s