Konijntje

In de bestralingen begint routine te ontstaan. Ik heb er zes achter de rug. Ik zoek de wachtkamer op van het apparaat waar ik die dag bestraald word. Als professioneel artsenbezoekster zorg ik dat ik nooit te vroeg ben, het liefst precies op tijd maar als het niet anders kan, een beetje te laat. Ik probeer het in de wachtkamer zitten tot een minimum te beperken en… dat lukt aardig. Vandaag was ik nog bezig om een tijdschrift uit te zoeken, terwijl ik geroepen werd. I love it, goeie timing.

In de kleedruimte trek ik mijn shirt uit en wacht tot ik opgehaald word. Dan lopen we door een lange gang naar de bestralingsruimte. Ik neem plaats, mijn arm in de steun. Er wordt een beschermkap over mijn hoofd geplaatst. Dan word ik recht gelegd, met behulp van infraroodstralen. Dan gaat iedereen de ruimte uit en begint de bestraling. Tenminste… dat zeggen ze, want ik zie en merk er niks van. Je hoort een soort gebrom. Na twee keer brommen komt er iemand de ruimte in en verplaatst het apparaat. Nog twee keer brommen, weer iemand, dan nog twee keer brommen, nog iemand en tenslotte nog één keer brommen en klaar is Klara. Lange gang weer terug naar de kleedruimte, shirtje weer aan en dan kan ik weer de auto in.

Tot nu toe heb ik geen klachten, het is niet echt vervelend. Het enige dat confronterend is, is dat ik tot nu toe niemand in de wachtkamers gezien heb die ongeveer van mijn leeftijd was. Iedereen is ouder tot veeeeeel ouder. Nu is kanker klote voor iedereen, dat snap ik ook wel, maarja, zij zitten daar wel met lotgenoten van dezelfde generatie enne… ik zit daar dus in mijn uppie, kanker te hebben op mijn 37e.

Verder heb ik aan mijn rij hulpverleners nog een fysiotherapeute toegevoegd. Ik wilde eigenlijk met een soort revalidatieprogramma beginnen, maar de groepen van Herstel en Balans (officieel kankerrevalidatieprogramma) in Arnhem zijn net van start gegaan en de volgende gaan waarschijnlijk pas in februari van start. Dat duurt me te lang, dus had ik maandag een intakegesprek met een fysiotherapeute die ook geschoold is in lymfedrainage. Ze heeft voorgesteld om in eerste instantie te werken aan het soepel maken van het litteken en van mijn schouder om daarna te gaan werken aan conditie en revalidatie. Ik vind het erg prettig om dit onder begeleiding te doen.

De fysiotherapeute vroeg: “Ben je ook kaal geweest?” Ik, enigszins verbaasd: “Ja, hoor, dat ben ik nog.” Ik trok met een ruk die pruik af om met trots mijn donsjes te tonen. Oh, die donsjes, ze groeien zo hard…. Het is zo lekker zacht dat ik de hele dag over mijn eigen bolletje aai, net of je een jong konijntje aait,…. heerlijk !!!!

11 Reacties op “Konijntje

  1. Angelique &Sjaak, Pascal en Li Na

    Oh, een konijnevelletje op je hoofd!! Krijgen we daar ook nog een foto van? Fijn dat je tot nu toe door de bestraling heenrolt. Als ik het goed begrijp wandel je dus door de gang in je naakte amazone-bovenlijffie??

  2. Wat fijn dat de bestraling tot nu toe zonder verdere problemen verloopt. En een bolletje zo zacht als een jong konijntje…fijn dat je haar weer terugkomt!
    Trouwens, heel handig van je om zelf met de revalidatie te beginnen, je kunt wel tot februarie wachten, maar nu heb je tegen die tijd al heel wat bereikt!!

  3. Goed om te horen dat jij ook al in het ritme zit.
    Leuk, ik zorg juist dat ik te vroeg ben en sta elke dag alweer buiten voordat ik eigenlijk aan de beurt was.
    En hier ook vooral oudere mensen die soms wat meewarig naar mijn kuikentjes hoofd (zoals mijn zoon dat noemt) kijken en zich afvragen hou lang ik er over heb gedaan om dit hoofd te kweken.
    We komen er wel en maybe binnenkort …..

  4. lieve dees

    heel veel sterkte en een dikke knuffel

    big hug annemarie

  5. Hoi Dees,
    ik herken het hoor van die haren. Iedere keer als iemand iets over mijn haar zegt, moet ik er even aan voelen. Het groeit als kool(heerlijk geen pruik(die ik toch al bijna niet droeg)of muts meer op). Aleen die krullen die zie ik nog niet komen hoor.

  6. Hier ook zo’n zalig donsje… Ook de kids vinden het heerlijk om over mijn bolletje te aaien!!!

  7. Hier ook zo’n zalig donsje… Ook de kids vinden het heerlijk om over mijn bolletje te aaien!!!

  8. Ik volg je op de voet zie je wel.
    En wat voor denk je dan terug te krijgen? Hetzelfde of echt anders? Ik lees het wel! Ursula

  9. Dees binnenkort wordt werkelijkheid !!!

  10. Hoi konijntje, wat heerlijk dat je haar zo snel groeit.
    Je hebt je eerste “werkweek” erop zitten, ik duim dat je er goed doorheen rolt.
    Ik vond mezelf in het begin wel een beetje zielig, elke dag in m’n blote kont op die tafel, zwetend van de pijn aan m’n stuitje.
    Was ook een van de jongsten, totdat ik een kindje van een jaar of 6 met een kaal koppetje in een rolstoel zag, toen was dat gevoel snel over! Geniet van je “vrije weekend”, top dat je al met een fysio aan de slag gaat.

    Liefs
    Ellen

  11. Hoi Dees,

    Drie keer reageren op een artikel.
    Maar je bent vandaag in het ziekenhuis ter sprake gekomen en ik heb dus een vraagje.
    Je schreef dat er een kap over je hoofd wordt getrokken tijdens het bestralen. Toen ik vandaag zelf onder het apparaat lag moest ik daar opeens aan denken en toen de laboranten terug in de kamer kwamen heb ik hen de vraag gesteld of dat in het RDGG ook wel eens gebeurd.
    Hadden ze dus nog nooit van gehoord, en ook zij zijn dus heel nieuwschierig waarom dat zou zijn. Tegen mij vertelde ze dat de straling erg gericht gegeven werd.
    Ze vroegen zich af hoe ik hier bij kwam en ik vertelde dat ik dat bij een lotgenoot gelezen had. Toevallig hadden ze zelf door te googelen op RDGG en bestralen vorige week mijn weblog gevonden en tegen elkaar gezegd voor die moeten we extra lief voor zijn.
    Zowel ik als de laboranten zijn dus benieuwd naar wat jij weet over de kap die bij jullie gebruikt wordt.

Geef een reactie

