Bestralen of instralen

Jomanda_1Neenee, de radiotherapeute had niets weg van Jomanda. Geen blauwe jurk, maar een witte jas. Geen wazigheid, maar duidelijke, heldere taal, geen woord spaans bij.

De radiotherapeute gaf aan dat ze weliswaar een micrometastase in mijn okselklier hebben gevonden maar dat ze vermoedde dat dat kwam doordat ze die okselklier minutieus hebben onderzocht. Ze beweerde dat als ze dat op dezelfde manier hadden gedaan met het borstweefsel dat ze dan ook wel micrometastasen zouden hebben gevonden. En dat is dan ook precies de reden dat er nog bestraald wordt.

De bestraling gaat 5 weken duren, elke dag van de week, behalve het weekend. Qua tijdstip wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met mijn wensen. Omdat ik een risicopatiënt ben, wordt niet alleen de de thoraxwand en de oksel bestraald, maar ook het gebied rondom het sleutelbeen. Als we niet zouden bestralen, zou de kans 40 à 50 procent zijn dat de kanker op dezelfde plaats terugkomt. Na bestraling wordt dat gereduceerd tot 10 à 15 procent. Dat is de moeite waard, nietwaar?

Morgen gaan ze met watervaste stift allerlei lijnen op me tekenen om 5 gebieden te bepalen. Elk gebied zal, vanaf volgende week, elke dag ongeveer 1 minuut bestraald worden. 5 minuten bestralen en de voor de rest hebben ze tijd nodig om me recht te leggen. De schatting is dat ze elke dag ongeveer een kwartier met me bezig zijn. Omdat er geen tekenen van betrokkenheid van de huid waren bij de diagnose, zal de bestraling wat dieper gaan en de huid gespaard worden. Dat betekent dat er niet veel bijwerkingen te verwachten zijn van de bestralingen. Er worden, in tegenstelling tot andere centra, geen puntjes getatoeëerd. Daar ben ik erg blij om. Ik vind dat ik al genoeg gebrandmerkt ben. Ik wil best 6 weken met zwarte lijnen op mijn lijf rondlopen, maar ik heb geen zin in blijvende zwarte stippen.

Wat zal ik zeggen? Ik hoop op de genezende capaciteiten van dit medium. Ik ben er klaar voor.

8 Reacties op “Bestralen of instralen

  1. Ha Dees! Wat jammer dat wij niet thuis waren vrijdag, ik zie je in elk geval de 22e neem ik aan! Drinken we dan een borreltje ok!
    Heel veel sterkte met de bestralingen en ik weet zeker dat ze ze allemaal te pakken gaan krijgen , die f*cking micrometastasen. Job en Berbera

  2. Ik duim met je mee wat betreft de werking van straling! Veel sterkte met deze laatste ziekenhuisloodjes.
    Liefs, Joske

  3. Hoi meid,

    Wat gaat het toch allemaal snel. Net een zware operatie en nu alweer de bestralingen. En wat lees ik iedere dag naar het ziekenhuis. Jeetje het zal flink doorbijten worden. Het ziekenhuis wordt dan echt je tweede huis. Maar ik hoop zo dat alles hoopvol en positief blijft. Isis zal die lijnen wel interessant vinden en staat zeker al klaar met de stiften want die lijnen staan ook mooi op haar lijfje.
    Heel veel sterkte en liefs,
    Peet

  4. Wat gaat dat snel, volgende week af beginnen, 5 weken lang dat betekent dat we samen af kunnen tellen.

  5. Kom maar op met die stralen! Succes met het gependel naar het ziekenhuis de komende tijd Dees. Ik vond de wijsheid van Isis in je laatste stukje ook ontroerend, het is inderdaad prachtig hoe kinderen in het moment leven.
    Liefs,
    Mar

  6. Ha dappere Dees,

    Dat gaat zeker snel, maar drie weken “rust”, jeetje ik vond een maand destijds al zo kort, kon nog niet normaal lopen.
    Als ik ’t goed begrijp beginnen de B’s ook maandag? Fijn dat ze rekening houden met de tijdstippen, was ik ook zo blij mee, ja waar kan een mens blij mee zijn he… En geen tattoo’s, hmm ik heb mooie blauwe hoor grinnik, maar je hebt helemaal gelijk, als het niet moet, liever niet en zeker geen zwarte zeg, en zijn gemene prikkies. Ik vroeg of ze geen leuke dolfijntjes konden maken, ze vonden me maar een gek mens geloof ik, soi humor erin houden he.

    Kwartiertje, dat klinkt bekend, de bestraling zelf duurt korter dan je precies in de goede houding te krijgen, ik hoop dat dat te doen is voor je en je wond/huid het houden, maar ja je moet en je gaat! De tips daarover verschillen enorm, ik had baat bij talkpoeder toen de boel ging verbranden, dat verkoelde wel lekker. Mocht dat doen tot er open plekken kwamen, Aloë Vera gel was daarna een prima middeltje.

    Er staan je 5 weken keihard werken voor de boeg, zo noemde ik ’t maar, mijn “werkweek”.

    Iedere dag denk ik aan je hoor, je weet dat ik een beetje bijgelovig ben.. In maart toen alle ellende voor jou begon, was ik in Wolfheze en heb gewinkeld in Arnhem, het liefst was ik langsgegaan maar dat heeft mijn wijze man tegengehouden, dat zou ook geen pas hebben gegeven.
    Ik kocht daar na 3 jaar speuren eindelijk Hét ultieme stoere leren jackje, wat ik sindsdien bijna elke dag heb gedragen (koukleum..), ik noem het voor mezelf m’n Deesjasje, het staat voor stoer, dapper, vechtlust, alles, al zie ik er broos uit, met dat jasje aan kan ik de wereld aan en voel ik me goed, wat een maffie he, maar ik denk dat je ’t wel begrijpt, en alle venussen hier ook.

    Dike knuf,
    Ellen

  7. Zend ik vanuit hier ook nog wat, namelijk positieve ´vibes´!

    Kill the microotjes!

    Mien

  8. LIEVE DEES

    HEEL VEEL SUCCES MET DE LAATSTE LOODJES MEID DUIMEN DRAAIEN HIER VOOR JULLIE

    DIKKE KNUFFEL ANNEMARIE

Geef een reactie

