Prognostisch gunstigere categorie

“Wat zit je nou te tuttebellen op je weblog?” zei de chirurg lachend toen hij me zag. Ik zei: “Ja, hallo,… ik heb kanker in mijn lijf…” Hij zei: “Nee, je had kanker in je lijf….”

Ik had dinsdagmiddag nog snel een afspraak kunnen maken voor woensdagochtend met de oncoloog, om 8.45. Om 10.45 stond er al een afspraak met de chirurg. Eerder hadden we steeds afspraken met de oncoloog, chirurg en radiotherapeut samen. Omdat nu de vervolgstap logisch leek, namelijk radiotherapie (bestraling), had ik eigenlijk alleen een afspraak met de chirurg. Maarja,.. toen kwam het nieuws van dat flintertje, die micrometastase, in mijn oksel. Ja, sorry, daar ga ik van flippen, hoor.

De chirurg en oncoloog hadden samen met een heel team mijn case besproken. Daar had ik ook een beetje op gehoopt. Het advies is duidelijk: We gaan gewoon verder met radiotherapie. De flintertjes die eventueel nog in mijn oksel zouden kunnen zitten, worden dan wel aangepakt. Geen reden om nu alsnog alle okselklieren eruit te halen. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat radiotherapie net zo goed werkt als het eruithalen van de okselklieren, maar met minder risico voor blijvend letsel.

Bovendien op korte termijn starten met Herceptin en met hormoontherapie. Herceptin moet de eiwitreceptor Her2Neu blokkeren, die op eventuele tumorcellen kan zitten en door deze te blokkeren, kunnen ze niet meer groeien en leggen ze het loodje. De hormoontherapie is ervoor om die hormonen die nog gemaakt worden vanuit de bijnierschors en vanuit het buikvet te onderdrukken zodat ze de eventuele tumorresten niet kunnen laten groeien. Klinkt goed. De afspraak voor de eerste keer Herceptin is inmiddels gemaakt, maandag 17 september en de hormoontherapie heb ik gisteren opgehaald bij de apotheek. Eerste pilletje zit er inmiddels in.

Het litteken zag er verder goed uit. Het vocht dat eronder zat, moest ik maar even weg laten prikken. Dat heb ik ’s middags meteen gedaan.

Ik kan mijn angsten in de kast zetten en ben overtuigd dat dit de goede weg is. “Patiënt is eindelijk tevreden” schreef de chirurg op in mijn dossier, terwijl ie dat hardop voorlas. We moesten lachen. “Wanneer zie ik je nou weer?” zei de chirurg. Oeh,… het officiële chirurgische traject is ineens afgelopen. Over een half jaar kom ik weer op controle. Tot dan houden we gewoon contact. Ik prijs me echt gelukkig met een geweldige chirurg en een geweldige oncoloog, die allebei als persoon ook nog enorm okay zijn. Worden we te persoonlijk als ik jullie een enorme zoen ga geven? Vastwel… maar dat geeft niet.

Toen ik thuiskwam, las ik een mail van één van mijn collega’s. Ze had mijn case even voorgelegd aan een hotemetoot. Ontzettend lief, he? Hij kwam met precies hetzelfde advies als mijn artsen. Driemaal gerustgesteld voelt nog beter dan tweemaal gerustgesteld. Bovendien schreef hij: “Alle gegevens geven me het gevoel dat ze in een prognostisch gunstigere categorie terecht is gekomen.”

I love it. Daar doe ik het voor, voor een prognostisch gunstigere categorie. Het vertrekpunt was natuurlijk slecht, dus verbetering klinkt mij als muziek in de oren. Hmmm,… daar mag op gedronken worden, toch?

15 Reacties op “Prognostisch gunstigere categorie

  1. Hoi Désiree,
    Fijn dat je zo goed kunt praten met de chirurg en dat je nu een betere kijk erop hebt.
    lieve groetjes, Jet

  2. You go girlie! Drink d’r maar es eentje op of gaan die hormonen dan vrolijk flippen? En prijs je maar gelukkig met zo’n chirurg maar hij heeft matuurlijk ook wel een hele onderlegde piet tegenover zich.

    Ik denk aan je.

  3. Wat heb je het weer prachtig verwoord Dees.
    Je verhalen hebben me de afgelopen dagen wel weer aan het denken gezet.
    Wat zijn de behandelingen en adviezen toch dokters en ziekenhuis afhankelijk.
    Om eerlijk te zijn baal ik daar van maar moet dat ook heel snel weer naast me neerleggen, bereik je niets mee.

  4. Proficiat Dees. Wat fijn om dat te kunnen lezen. Dat geeft de burger moed.
    Groetjes,
    Mariet

  5. Hoi Dees,

    Wat een goed nieuws, ik ga er straks een wijntje op nemen hoor!

    De bestralingen, mijn ouwe baas zegt altijd “schieten met een olifant op een mug”, dus die ieniemies zullen zeker gekilld worden.
    Al snel de Herceptin, ik hoop dat je daar niet zo beroerd van wordt. Misschien een domme opmerking maar ik heb geen idee, ben niet zo goed onderlegd als jij.

    Fijn dat je ook van het vocht verlost bent, zal je je een stuk minder benauwd van voelen he.

    Dikke knuf,
    Ellen

  6. hoi dees

    wat fijn dat je zo met de artsen heb kunnen praten.

    en ja ik neem er ook een klein borreltje op vanavond

    big hug annemarie

  7. Cheerio meis!

    Liefs, Mien

  8. Meid, fijn dat je je weer een stuk beter voelt. Ik neem er in gedachten een borrel op! (lijfelijk lukt het even niet met al die dexamethason, pantazol en paracetamol in mijn lijf, hihi)
    Zo te lezen heb je twee fijne artsen, die erg meedenken en waar je volledig vertrouwen in hebt. Geweldig. Ik ben dinsdag naar mijn (nieuwe) oncoloog geweest. Ik heb er een erg goed gevoel over, nam veel tijd voor ons en legde alles heel rustig uit. Mijn dochter had nog 2 dagen vrij van school en was er dus bij. Ook voor haar had hij veel positieve aandacht.
    Liefs, Diana

  9. YES, YES, YES!!!!
    Wat een lekker nieuws Dees, en heerlijk dat je zo’n goed gesprek gehad hebt met die fijne artsen!
    Toppie!!!

    Enne….PROOST!!!

    X Esmée

  10. Goed nieuws Dees! En wat heb je een fijne artsen.
    groetjes,
    Mo

  11. Heeeee Dees! We hadden elkaar al telefonisch toegejuicht, wat een lekker bericht. Je vertelde dat je haar ook al begint te groeien, jeminee, wat een postieve veranderingen in korte tijd! Je was al geen drankorgel maar nu gaf je ook aan niet eens champagne te hebben gedronken na de uitslag. Ik heb jou glas maar opgedronken wijffie! Ik ben met een vriendje de gekochte oude tandem voor Ride Of The Roses aan het opknappen. Als je een beetje hersteld bent gaan we gewoon vast wat proefrijden Dees! Moet alleen even kijken hoe ik dat grote ding vanuit Rijssen richting Arnhem krijg. Lossen we gewoon op! Denk dat we je artsen maar moeten vragen om mee te fietsen. Goes…..we komen eraan!! Dikke zoen van je grootste collega.

  12. daar moet zeker op gedronken worden, wat een supernieuws!! Mag jezelf eigenlijk wel alcohol, anders ruik je er maar aan, dan heb je toch je drankje gehad ;-). Cheers Cecile

  13. Lieve Dees,

    Wat een supergoednieuws….
    al haargroei ook, gelukkgi kotm de winter eraan… 😉

    Hopelijk komt het berichtje nu wel aan, heb al meermalen getracht te berichten, maat met die code ging dat steeds fout!!
    liefs wendy (OBGYNnet)

Geef een reactie

