Better safe than sorry

Gesprekken met dokters moet ik altijd een tijdje herbeleven. Er gebeuren altijd dingen waarvan ik denk: “Hu, wat bedoelde hij daar nou weer mee?” of “Waarom zei hij dat nou?” Het is natuurlijk ook zo dat ik binnenkom met een sterke overtuiging over hoe, wat en wanneer. Daardoor wek ik de indruk dat ik niet meer opensta voor de mening van de dokter en dat vinden ze natuurlijk niet leuk. Dat begrijp ik wel, ik zou zelf behoorlijk kriebelig worden van patiënten zoals ikzelf. Ik luister overigens wel, echt waar, en ik ben ook echt te overtuigen ( maar eh,… ik geef toe, je moet wel met sterke argumenten komen). Mijn collega zei vandaag: “Ja, Dees, als je jezelf zou kunnen opereren, zou je dat waarschijnlijk nog het liefst doen, hè?” Tja, do I need to say more?

In elk geval was de chirurg erg tevreden met het resultaat van de chemo. Hij voelde niets meer, niks in mijn borst en ook niks in mijn klieren. Dat roept meteen ook een hoop vragen op. Als er niks meer zit, moet die borst er dan wel af? Niemand weet het. Mijn idee daarover is heel duidelijk. Ik wil geen enkel risico lopen. Borst eraf en klieren eruit. Als het ooit uitzaait, wil ik mezelf niet hoeven pijnigen met vragen als: “Wat was er gebeurd als die borst er wel af was gegaan, als de klieren er wel uit waren gegaan?” Better safe than sorry.

Omdat ik ook mijn eierstokken eruit wil hebben, moest ik nog naar de gynaecoloog. Daar ben ik vandaag geweest. Gelukkig kon ik terecht bij een gynaecoloog die ik ken van het IVF-traject. Wel erg dubbel en erg zuur om daar weer te zitten, maarja, het was ook wel vertrouwd. Als het even kan, gaat hij zelf de ingreep doen. Vanavond werd ik gebeld door een collega van hem, een dokter bij wie we onder behandeling waren en die zelf borstkanker heeft gekregen. Ze had gehoord dat ik ziek was en was daar erg van geschrokken. Ik vond het echt geweldig om met haar te praten, zo lief dat ze me belde. Nu zijn we ineens lotgenotes. Bizar, te bizar. Ze komt me opzoeken als ik geopereerd ben.

De voorlopige operatiedatum is gesteld op 24 augustus. Ik hoor komende week of dat ook werkelijk gaat lukken. Ik mag 7 dagen blijven, maar als ik na een paar dagen gek word en naar huis wil, kan dat ook. We zien het wel. Ik zie er nog niet tegenop. Ik laat het allemaal maar een beetje op me afkomen. Ik ben er ook wel aan toe om verder te gaan. Er tegenaan hikken is vaak het ergst.

Oja, ik heb de radioloog nog gesproken die me eerder belde over de brief. Ik had hem een kaartje gestuurd om hem te bedanken en hierop belde hij me, want het kaartje had hem zeer geraakt. Ik ben zo gelukkig met de manier waarop dit gelopen is. Ik kan er echt vrede mee hebben, ik word er niet meer door geteisterd. Het is goed zo.

6 Reacties op “Better safe than sorry

  1. Pfff, de operatiedatum komt dichtbij meid!!!! Maar je gaat het goed doen hoor, net als bij de chemo’s. Ik zal aan je denken.

    Dikke kus meid.

  2. Spijkers met koppen….dat is Dees hè!!!! Gewoon je gevoel blijven volgen, dat doe je al de hele tijd en het heeft je nog niet in de steek gelaten.

    en wat fijn dat de radioloog zo goed reageerde op je brief en op je kaartje…… weer iets wat je los kunt laten….

    Hoe dan ook, heel veel sterkte met alles wat nu nog gaat komen…. je bent en blijft in mijn gedachten!!!!

  3. Lieve Dees,

    Ik vind het erg mooi te lezen dat ook de artsen om je heen zo met je begaan zijn. Dat kan ook niet anders, want jij bent Dees… je doet wat met mensen en ook met de artsen. Zo’n gyn die je komt opzoeken terwijl ze niet (meer) je behandeld arts is, zo’n radioloog die je nogmaals belt en geraakt is door je kaartje! Zo ‘Dees’ wat ik hier lees! Mooi!!!
    En ook goed voor je…zo kun je dingen loslaten! En dat heb je dan ook meteen maar even zélf voor jezelf geregeld.
    Haha, je collega heeft vast gelijk met haar uitspraak over je!

    Fijn dat het er nu allemaal zo goed uit ziet en dan de chemo dus zeker wat heeft gedaan! Kan me voorstellen dat je gaat voor ‘better safe than sorry’, ik zou (denk ik) net zo redeneren als jij hier schrijft. Al snap ik ook dat het niet niks is, de beslissingen die je nu genomen hebt!

    Dees, ik blijf je een ongelooflijk dappere dodo vinden!!!

    Dikke kus Esmée

  4. Ik ken je eigenlijk voornamelijk als Cecile, dus..eh..

    Lieve Cecile,

    Wij hebben toen in verwachting waren van onze dochters samen in het BB gezeten bij Freya. Sinds ik heb gehoord van deze weblog volg ik eigenlijk de hele tijd hoe het met je gaat. Je hebt geen idee wat voor een kracht er vrij komt bij het lezen van wat jij opschrijft. Ik kan me voorstellen dat ook de arts zeer geraakt is.

    Ik wens jou en je gezin alle geluk van de wereld toe! Ik hoop zo vreselijk dat je over een poosje weer voor 100+ procent van ze kan genieten. Geen hobbels meer…

    Lieve groeten Manon

  5. hoi dees

    de datum al bekent meid wens je heel veel sterkte in deze week die komen gaat meid.

    big hug annemarie

  6. Lieve Cecile

    weet je wat ik nu voor het eerst echt had toen ik vandaag je log las? rust het straalde rust uit.

    De 24ste is de grote dag dan is er weer een stap gezet
    Mijn mannen worden die dag 2 dus het is feest bij ons en ik hoop dat ook bij jullie feest komt omdat je dan te horen krijgt dat echt alles weg is en dat je gewoon ff die over de 90 gaat halen wat dat heb je beloofd.

    Lieve Cecile ik wil je heel veel sterkte wensen deze 2 weken want het zal toch ondanks je weet dat het goed is zwaar zijn om iets kwijt te raken dat bij je hoorde.

    knuf tam

Geef een reactie

