Chemoschade

Na 6 kuren maak ik de balans op voor wat betreft de schade.

Haar verloren (all over the place), drogere huid, geirriteerde tong en mondslijmvlies, smaak nog niet helemaal normaal, dikke oogleden en soms tranende ogen, ik houd vocht vast, mijn cyclus ligt plat en ik heb daardoor erg hinderlijke opvliegers. Voor diegenen die niet precies weten wat opvliegers zijn, ze worden ook wel ‘hot flushes’ of ‘vapeurs’ genoemd. Gedurende een paar minuten krijg ik het echt bloed en bloedheet en breekt het zweet me uit over mijn hele lichaam. ’s Nachts word ik daar meerdere keren wakker van en kan dan het dekbed niet verdragen. Ik gebruik nu sinds een paar dagen Melatonine en tot op heden kan ik zeggen dat ik er beter door inslaap en beter opnieuw in slaap val. Al met al ben ik ’s morgens nog steeds niet echt uitgeslapen. Ik houd een soort vermoeidheid, maar die voel ik in mijn hoofd en verder gelukkig niet in mijn lijf. Mijn conditie is goed en ik barst weer van de energie (YEAH,…. berg je maar…..).

X_nagels_1

Mijn nagels hebben ribbeltjes gekregen, een soort jaarringen, zoals bomen, voor elke kuur één. Eén nagel (de middelste op de foto) laat een beetje los, maar het goede nieuws is,… hij zit nog vast !!!!

X_wenkbrauw_wimper Ik heb nog wenkbrauwen en wimpers. Mijn wimpers vertonen wat gaten, mijn wenkbrauwen zijn behoorlijk uitgedund, maar omdat ik voorheen forse wenkbrauwen had, zijn ze nu eigenlijk gewoon normaal. Ik hoop maar dat ze niet net op het laatste moment nog gaan vallen (kan, volgens mij, namelijk nog wel).

De effecten op de tumor gaan we op zeer korte termijn ook zien. In elk geval is er niets meer te voelen. Ik hoop dat echt alle recalcitrante celletjes het loodje hebben gelegd. Dinsdag hebben we een gesprek met de chirurg. Ik verwacht dan ook te weten wanneer ik precies geopereerd word. Volgende week woensdag (de 15e) heb ik nog een echo van mijn oksel, een MRI en een ejectiefractie-onderzoek (om te bezien of de chemo de pompfunctie van mijn hart heeft aangetast).

Poeh, goed, hè,…. ik ben er echt behoorlijk goed doorheen gerold !!! En nu…. kan mijn haar weer gaan groeien. Ze zeggen dat je vaak heel ander haar terugkrijgt, dus ik wacht vol spanning af of ik gezegend word met een weelderige bos krullen.

16 Reacties op “Chemoschade

  1. Wat heerlijk voor je dat het er op zit! Nu op naar de 15de. Wat super trouwens dat de arts uit het ziekenhuis de moeite heeft genomen om je te bellen (terecht natuurlijk maar toch!), goed voor de verwerking en de herstel.
    Trouwens weer erg moeten lachen om je fantoomhaar 2.
    X Pauline

  2. hoi dees

    wens je heel veel sterkte deze week meid op na de 15e denk aan jullie

    xxx annemarie

  3. Ben benieuwd hoe snel je haar terugkomt. Dat van die nagel vind ik eng…..
    Mijn wenkbrauwen zijn ook heel dun, wimpers blijven keurig zitten. Niet al mijn hoofdhaar is uitgevallen (komt misschien nog). Ik hoop dus niet dat ik ander haar terug krijg. Raar van die krullen tussen mijn oude slappe haar………

  4. Het lijkt nog helemaal niet zo lang geleden dat je het slechte nieuws hoorde. Ten minste…. voor mij lijkt het niet zo lang geleden,, als ik aan de andere kant terugdenk aan alles wat jij in die relatief korte tijd hebt meegemaakt en doorleeft dan lijkt het wel weer eeuwen geleden dat die rotkanker nog niet in je leven was. ik hoop dat je een prachtige bos krullen terugkrijgt, minstens even mooi als het haar wat je had. Maar al komt je haar heel anders of hetzelfde terug; al zal je lichaam zich weer grotendeels herstellen van deze chemooorlog, jij wordt natuurlijk nooit meer dezelfde van binnen (je bent misschien kwetsbaarder maar volgens mij ook wijzer, bewuster geworden), in ieder geval is het duidelijk: je bent en blijft een geweldig mens.
    Ik ben aan het kijken of grote Isis en ik misschien nog langs kunnen komen voor de operatie, ik bel je nog, dikke kus en sterkte dinsdag. Liefs Fré

  5. Henriette en Jan Jansen

    Hoi Desiree,
    Veel succes met de uitslagen op 15 aug.
    Ik duim voor goed resultaat.
    Dan kan je even tot rust komen.
    heel veel groeten, Henriette

  6. He Dees, pff…inderdaad je had een ‘bere’ goede conditie om zo door 6 TAC kuren te rollen. En ik heb nu al weer een behoorlijk bosje haar op mijn hoofd zitten met….giga krullen!!!!! Of ik daar blij mee ben weet ik nog niet, maar alles beter dan die kale kop! Meid, je hebt ’t maar geflikt! Ik duim voor je dinsdag, laat het me nog even weten als je wilt. Dikke kus!

  7. Dees….. deze ronde heb je achter je. Ik hoop dat je die klote celletjes tijdens die 6 kuren helemaal KO hebt geslagen. Nu op naar ronde 2…… Succes dinsdag!

  8. Meis wat heeerlijk dat je dit achter de rug hebt !!!!!! En ja inderdaad, ik ben blond maar kreeg hele zazhte krulletjes terug alleen…het was grijs hahaha. Maar gelukkig had ik na een maand of twee daarna mijn eigen haar echt weer terug. Maar die superzachte krulletjes waren wel heel grappig !

  9. Cecile/Dees:

    Wat geweldig dat de laatste kuur er nu opzit! Je hebt je er, zoals ik al had verwacht, moedig en stoer doorheen geslagen. Ik hoop zo voor je dat het ergste nu achter de rug is en dat je volgende week alleen maar goede berichten te horen krijgt. Ik duim voor je en denk aan jullie!!

  10. Zeg dat wel, poeh………lieve Dees!
    In ieder geval deze fase gehad en “goed” doorheen gekomen.
    Kracht op doen voor een hele andere ronde :-(((((((((((
    Meid, in gedachten ben ik veel bij je.
    Ik heb er alle tijd voor.
    Hier gaat het sinds een paar dagen weer een heel stukkie beter.
    Liefs Edith

  11. Lieve Dees,

    Het gif werkt nog wel even door, dus ik duim dat je nagels het houden, en ook je wenkbrauwen en wat je nog hebt aan wimpers.
    Monika kreeg ook krullen terug, in het begin vond ze zichzelf een Merinoschaapje hihi. Een grijs donzig koppie.

    Wil je niet ontmoedigen maar mijn slijmvlies en tong zijn nooit meer normaal geworden maar dat went hoor.
    Vandaag de chirurg, ben benieuwd hoe het gesprek verloopt en of je ook de datum te horen krijgt, slik.. Volgende week aardig wat onderzoeken, wel fijn dat ze dat op 1 dag plannen.

    Vorige week las ik dat de Ride for the Roses al helemaal vol zit, en uiteraard dacht ik terug aan vorig jaar. Poeh is dat echt al een jaar geleden dat ik je daar heb ontmoet, onvoorstelbaar he, wie had dit scenario toen kunnen bedenken zucht.
    Altijd als ik daar langs fiets denk ik aan je.

    Veel liefs,
    Ellen

  12. Wat heb je mooie foto’s gemaakt, het leken net plaatjes uit een tijdschrift!…”Natural beauty”..
    Ik vind het heerlijk voor jullie dat de kuren voorbij zijn, toch weer een stadium voorbij, dat (hopelijk) nooit meer terugkomt. En inderdaad, je haar gaat weer groeien! Ik ben zó benieuwd hoe snel/langzaam het zal gaan?! Wel grappig, ik voelde laatst een paar stekeltjes op je hoofd en toen wilde ik nog zeggen: “He, je moet je hoofd weer polijsten, of iets dergelijks.” Maar.. NEE dat moet je dus niet meer doen, ff wennen! Helemaal goed, ik ben écht benieuwd naar het resultaat, maar ik zal die pruiken van je ook wel gaan missen..

    Tante, oom en nichtje, dikke kus voor jullie allemaal!

    Liefs El

  13. Hee Dees, ik heb net even bijgelezen na een heerlijke luie vakantie in Griekenland. Eerst even zeggen hoe de reaktie op jouw brief mij raakt; het was ook een kanjer van een brief waar je m.i. echt niet omheen kon! En hoe blij ik voor je ben dat je daarmee een stukje verwerking bewerkstelligt. En hopelijk, dat het zoals je zegt ook anderen kan helpen in de toekomst. Jouw dappere beslissingen over de op; ondanks alle emoties die door je heen moeten razen presteer je het steeds weer om zo glashelder en duidelijk beredeneerd beslissingen te maken, en dat met ons lezers en meelevers te delen. Had ik je al verteld hoezeer ik je bewonder? Ik hoop met iedereen mee dat de schade van de chemo beperkt blijft en dat het heel heel hard heeft gewerkt waar het werken moet. Liefs, Mar

  14. Lieve Dees.

    Ik heb je log bij gelezen. Was even achter ivm pc problemen.
    Ik sta weer versteld van je kracht. Wat een kanjer ben je. Wat top die reactie op de brief. Ja zo kan het ook. Wat geweldig dat je er een tevreden gevoel bij hebt.
    Ik neem aan dat je eierstokken verwijderd worden middels laparoscopie. Ik denk dat dit wel mee zal vallen. Zeker omdat het dan samen met je borst ok is.
    Wat het meeste pijn zal doen is de emotionele kant ervan. Ook al beredeneer je het nu heel goed maar tussen gevoel en verstand zit een hele afstand.
    OOk hier zul jij je eigen draai aan geven, dat weet ik zeker.
    Isis zal je zeker dankbaar zijn dat je alles procentjes op genezing pakt.

    Gr Rona

  15. Lieve Dees,
    Inderdaad. Kruisje zetten. Alle 6 de chemo´s achter de rug. Vink. Nu krachten opdoen voor de volgende strijd tegen die recalcitrante celletjes. Ik denk vaak aan je. Grote cyberhug!
    Joos

  16. “”EIGEN WEG””
    Dees- cecile – Dit gedicht heeft zoveel raakvlakken met het leven,ieder die op reis is en andere ontmoet .
    zo heb jij door deze zware levensdagen ook een hoop lieve mensen ontmoet en een deel van jezelf mee gegeven en lees ik vaak in onze vruchtbaarheidscurses jouw mooie worden …
    en toch Ga jij je Eigen Weg
    Hoop dat deze nog heel mooi word samen met Isis en je manlief..
    ::::::::::::E.W::::::::
    Laat mij nou mijn eigen weg maar gaan
    Ook al zijn er beet”re wegen ”
    Door dal of door het gebergte gaan
    Met de wind mee of met wind tegen
    Op blote voeten of met schoenen aan
    Langs rivieren of er doorheen
    Stroomop,stroomafwaarts moet ik gaan
    Samen met jou of weer alleen
    En ook al weet ik echt niet
    Waarheen vandaag mijn weg zal gaan
    En waarom ik deze heb genomen
    Wie weet om jou ergens tegen te komen
    ~~~Dees~~~Ik denk vaak aan je en bewonder je moed..
    liefs dreamer

Geef een reactie

