Kruisje zetten,… I did it…

Gisterenmiddag ging ik me al beter voelen. Even samen Huissen in geweest. Ik kreeg al het gevoel dat het einde in zicht was. De chemomist is opgetrokken, ik ben weer in het land der levenden. Ik mag een kruisje zetten achter de laatste chemokuur. Jongens, wat ben ik opgelucht.

En nu als een gek herstellen voor de borstoperatie die aanstaande is. Tegelijk met mijn borst zullen ook mijn eierstokken verwijderd worden. De tumor is namelijk een beetje gevoelig voor oestrogenen en progesteron. Daarom gaan mijn eierstokken eruit. Het platleggen van mijn eierstokken had eventueel ook met medicijnen gekund, maar mijn voorkeur gaat ernaar uit om het meteen goed te doen. Het verlangen naar een tweede kind is er wel, maar zowel Robert als ik weten dat het bijzonder onverstandig zou zijn. Ik probeer maar niet te lang stil te staan bij het verdriet daarover. Een broertje of een zusje voor Isis was hartstikke leuk geweest, maar nu mogen we al in onze handen knijpen als ze een mama houdt….

Los daarvan, ik zit nu door de chemo in de overgang. Ik geloof dat het niet slim is te wachten tot mijn lichaam weer een cyclus krijgt om dan met medicatie weer in de overgang te komen. En als ik in dat geval over een jaar of 5 met de medicatie zou stoppen, zou ik weer een cyclus krijgen om dan vervolgens een paar jaar later weer in de, dan natuurlijke, overgang te komen. Ik geloof dat al die schommelingen niet goed zijn voor mijn systeem en bovendien nog veel meer klachten veroorzaken dan de overgang alleen. Behalve in de eierstokken worden er elders in het lichaam ook nog oestrogenen aangemaakt en om die te blokkeren, zal ik ook nog medicijnen moeten slikken. De neveneffecten zijn niet gering, maarja… I am willing to pay the price. Ik wil elk procentje pakken dat mijn kansen op overleving vergroot.

Misschien klinkt mijn bericht wat zwaarmoedig, maar eerlijk is eerlijk, ik ben blij dat de knoop is doorgehakt en dat mijn oncoloog zich helemaal kon vinden in mijn voorstel. Het verwijderen van de eierstokken schijnt niet zo’n grote ingreep te zijn en als ik daar toch lig, kunnen ze dat best even meepakken. Na de operatie moet ik toch herstellen. Beetje meer herstellen maakt dan ook niks meer uit.

Misschien verbaast het jullie dat ik deze persoonlijke informatie deel, maar ik voel wel die behoefte. Ik kan niet bedenken waarom ik het voor mezelf zou willen houden, ik heb inmiddels ook mijn borsten aan Jan en alleman getoond. Bovendien vind ik het prettig als mensen alle aspecten kennen waar ik mee te dealen heb.

Een nieuwe toekomst tekent zich af aan de horizon, een toekomst met melk met extra calcium, met laagjeskleding (tegen de opvliegers), met extra vette huidcremetjes. Al surfend op internet kom ik nog een heel scala aan andere aspecten tegen, maar die parkeer ik wijselijk. We moeten het wel een beetje leuk houden allemaal, toch?

15 Reacties op “Kruisje zetten,… I did it…

  1. hoi dees

    ja tuurlijk is het begrijpelijk dat je een graag een broertje of zusje wil voor isis.

    wensje heel veel succes en sterkte verders ben er volgende week een paar daagjes weg heb je al gemaild daar over

    xxx annemarie

  2. DAPPER + DAPPER + DAPPER + DAPPER + DAPPER + DAPPER + DAPPER (X ONTELBAAR) = DESIREE.

    Meer kan ik er niet van maken. Geen woorden voor jouw doorzettingsvermogen, realistische kijk op het leven en het vermogen om bepaalde verlangens opzij te zetten!

  3. Lieve Dees,

    De woorden die Jerney hieral schreef zijn helemaal waar!!
    Deel 1(de klote chemo’s) zijn voorbij…
    Sterkte lieve Dees!
    X Esmée

  4. Dappere Dodo meer weet ik even niet te zeggen…………
    Liefs Edith

  5. Lieve Dees, ja inderdaad die Jerney beschrijft het heel goed… en ik moet toch weer een traantje wegpinken. Omdat het zo oneerljk is, en omdat het zo ontroerend is zoals jij het beschrijft, omdat het zo lief is hoe je dat zegt, dat Isis haar mama moet houden, en omdat het idee dat dat niet zeker is zo afschuwelijk is. En omdat jij zo’n lieverd bent dat de wereld zonder jou heus wel door zou gaan maar toch echt iets minder licht en mooi zou zijn, dus ik blijf gewoon meehopen dat je met ons de 90 haalt (wat zeg ik? tegen die tijd gaan we gewoon voor de 120)
    Lieve lieve Desiree, ik denk heel veel aan je en nogmaals heel erg bedankt voor het schrijven van dit log waardoor we mee mogen leven met wat jij nu meemaakt. Ik heb het al vaker gezegd maar je bent een grote inspiratie, en dan weet ik zeker dat dat niet alleen voor mij geldt. Het geeft mij de opdracht ten minste te streven om net zo dapper, eerlijke en lief te worden als jij! liefs en een dikke ku, Fré

  6. Soms overvalt die zwaarmoedigheid mij ook, maar ik zet het altijd snel weer opzij. Ik heb geen zin om bij de pakken neer te zetten. Life is too short. Natuurlijk doen wij er alles aan om het te verlengen. Daarom vind ik ook dat er vaak geen keus is. Ik denk dat ik mijn eierstokken ook uit laat halen. Baarmoeder is al verwijderd doordaat ik 2 jaar geleden baarmoederhalskanker had. Achteraf had ik ze toen al weg moeten laten halen…….

  7. Lieve Dees,

    Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige schrijfsters zucht..

    Het is zeker een heftige zware beslissing maar wel de verstandigste. Je hebt dat gelukkig zelf kunnen doen, ik kreeg te horen dat ze m’n stokjes ook maar hadden verwijderd, waren anders kapot bestraald, ook al was ik toen al 10 jaar ouder dan jij nu, was toch even slikken.

    Ik vind het juist geweldig dat je dit met alle mensen hier op je log wilt delen hoor. Het eerste wat ik elke dag doe is jouw site aanklikken om te kijken of er nieuws is, hoe het met je gaat meis, en dat doen er veel denk ik! Mag denk ik wel zeggen dat je bij iedereen een speciaal plekje hebt dappere dodo!

    Dikke knuf,

    Ellen (vestjes/jasjes en veeeel ponnetjes ja..)

  8. Ha die Dees,
    Battle one, gone with the wind!
    Battle two, blowing with the wind!
    kortom, als je je nu al weer zo goed voelt zal het herstel optimaal verlopen en je goed de operaties ingaan. Spannend hoor.
    Ik zat te denken; als ze dan toch een litteken moeten maken, kunnen ze dat dan niet in een mooi figuurtje doen? een soort tattoo? best geinig toch? zou dokter K. hiervoor in zijn? ’t is maar een wild idee………………
    groetjes van Hanneke

  9. You did it…de zwaarste battle is gedaan! Het is inderdaad bizar dat voorheen je borsten privé terrein waren en als je borstkanker hebt dan worden ze openbaar kunstbezit.
    Je hebt het weer goed geregeld, meid, met die ‘dubbele’ operatie! Typisch Dees, regelnicht en alles zelf in de hand willen hebben. Geweldig! Herken mezelf hierin…Lekker uitrusten de komende weken en je voorbereiden op de operatie. Ik vind je een kanjer!!!

  10. Yes you go girl je hebt het geflikt hoor de chemo is verleden tijd(daar gaan we gewoon van uit)
    Stap 1 is achter de rug nu die operatie waar je best je tranen om laten mag je weet dondersgoed dat ze weg moeten voor je eigen kansen maar je weet ook dat je afscheid moet nemen van iets dat bij je hoort ik persoonlijk denk dat dat ook nog zwaar gaat worden na die tijd maar we kennen je allemaal jij red dat en zeker met je man en prachtige meisje Isis en Isis is jullie wel heel erg gegund helaas geen brusje maar idd als je het afweegt Isis heeft nu wel een mama en die gaat de 90 halen(dat is je belofte bij Freya dus daar houden we je allemaal aan he)

    dikke knuf

  11. Ik sta telkens weer zó versteld van je relativerings vermogen, je nuchtere kijk op het hele gebeuren. Ik vind dat echt bewonderenswaardig. En je hebt ook gewoon gelijk, dat is zo klaar als een klontje…… wat heeft Isis aan een brusje als er geen mama meer is? Dan liever een mama die de gezegende leeftijd van 90+ haalt!! Meis, deel 1 van deze strijd heb je je achter je… nu op naar deel 2 (we blijven wel in de termen van de slechte film hè?). Laat de bad guys verliezen en de good guys winnen!!!! Als het aan het medeleven ligt van alles mensen om je heen heb je helemaal niks te vrezen!!! Wat ons betreft komt het allemaal goed!!!! YOU GO GIRL!!!

  12. Henriette en Jan Jansen

    Hoi Desiree,
    Fijn dat je de laatste chemo redelijk goed doorstaan hebt.
    Ik hoop dat je wat tot rust kunt komen voordat de volgende stap genomen moet worden.
    Wat ingrijpend allemaal wat je door moet maken.
    Veel sterkte en veel energie toegewenst,
    Jet

  13. Hoi Dees, Wat heb je dat toch weer mooi geschreven meid! Top hoe je erin staat. Ik kom snel weer bij je langs, weer met druiven zonder pit? Naast melk met extra calcium heb ik nog hele lekkere vruchtensap met weerstand voor je. Nu ook met calcium! Wijffie, je bent een topper…tot snel! Je zwaarste collega.

  14. Girlie, ik kom iedere dag even langs om te kijken hoe je vaart. Lastig is het wel om na jouw prachtproza en alle lieve reacties hier nog iets nieuws toe te voegen of je NOG een hart onder de riem te steken (t wordt vol daar). Weet dat ik veel aan je denk en dat ook ik, net als iedereen hier, bewondering voor je heb. Hou vol meis.

    Kus.

  15. hallo, (Cecile)…

    Wat erg allemaal! We hebben indd heel veel steun aan je op de freya site! Ik hoop dat we jou nu ook wat steun kunnen geven doormiddel van onze reacties.

    Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd en ik ga duimen voor jullie!!

    liefs Bo

Geef een reactie

