Reactie op de brief

Toen ik onlangs die brief verstuurde naar de afdeling Radiologie, heb ik me afgevraagd met welke reactie ik tevreden zou zijn. Ik wist in elk geval zeker dat ik géén reactie onacceptabel zou vinden en dat ik dan regelrecht een officiële klacht zou indienen.

De reactie die ik vandaag kreeg, overtrof mijn verwachtingen. Ik werd gebeld door de radioloog die vorig jaar de eerste mammografie en echo beoordeelde en me gerustgesteld naar huis stuurde zonder vervolg. Hij had mijn brief pas net gelezen en was hoorbaar aangedaan. Hij bedankte me en complimenteerde me met mijn heldere brief. Ik vond het zo moedig van hem dat ie me direct belde en dat heb ik hem ook gezegd. Daarna hebben we uitgebreid met elkaar gesproken. Hij vertelde me dat ie normaal gesproken mensen wel het advies gaf om het in de gaten te houden. Hij vertelde me ook dat ie alles nog eens heeft doorgesproken met de radioloog binnen de maatschap die op het gebied van borstkanker de meeste expertise heeft. Waarschijnlijk was het verstandig geweest om 3 of 6 maanden na dato nog eens een mammografie en een echo te maken. Het is maar de vraag of er dan ook een MRI gemaakt zou zijn. Nu is er na 6 maanden wel opnieuw een mammografie en echo gemaakt (en uiteindelijk een MRI), maar dat kwam omdat ik ineens bruin vocht uit mijn borst kreeg. Was dat niet gebeurd, dan had die tumor rustig verder kunnen groeien en dan was het waarschijnlijk pas ontdekt als het al compleet uitgezaaid was. Brrrr,…. Als ik daar aan denk, krijg ik rillingen. Wat mij wel weer duidelijk is geworden, is dat mijn geval zo ontzettend zeldzaam is en ja, daar kun je niet alle beleid op aanpassen, dat snap ik ook wel. Bad luck for me…. helaas…

Voor mij is de derde doelstelling, een reactie krijgen ten behoeve van mijn eigen verwerking, helemaal behaald. Ik begrijp zijn afwegingen, ik begrijp de moeilijkheden. Het was niet uit nonchalance of desinteresse. In tegendeel, deze arts is serieus met zijn vak bezig en wil echt het beste voor de patiënt. Dit geeft rust in mijn hoofd.

Voor wat betreft de andere twee doelstellingen, gaf hij me aan dat ze de casus in de maatschap gaan bespreken en hier mogelijk hun beleid op gaan aanpassen. Hij zal dat ook aan mij terugkoppelen. Daar ben ik ook ontzettend blij mee. Zelfs als ze op basis van wetenschappelijke argumenten besluiten om hun beleid niet aan te passen, dan ben ik blij dat er wel een keer kritisch naar gekeken is. Hopelijk gaan de vrouwen na mij hiervan profiteren. Elke borstkanker die eerder ontdekt wordt, is mooi meegenomen.

Poeh, ik ben zo ontzettend blij. Blij dat ik geschreven heb en blij dat er zo op gereageerd wordt. Dat had ik echt niet durven dromen. Dokter O, ontzettend bedankt, uw reactie zorgt ervoor dat ik verder kan en mijn energie kan richten op de strijd die ik nog te leveren heb. Laten we ervan uitgaan dat we er over een aantal jaren het glas op heffen !!!

13 Reacties op “Reactie op de brief

  1. Hallo Desiree,
    Ik lees al je berichten, moet vaak om je lachen (‘fantoomhaar 2’), ook wel eens een traantje laten. Nu moet ik allebei. Ben blij voor je dat er zo gereageerd is op jouw brief, tegen alle verwachtingen in. Meestal worden dit soort situaties in de zogenaamde doofpot gestopt. In dit geval verdient de radioloog absoluut een schouderklopje! Fijn ook dat het jou weer wat rust in je hoofd geeft en namens de vrouwen die helaas nog gaan volgen: alvast bedankt voor wat je waarschijnlijk hebt bereikt! (PS ook bedankt dat je nog steeds actief bent op Freya, wij hebben zeer veel aan jouw ervaring en reacties)

  2. Wouw Dees, wat goed!!!
    Hij had gelijk wat je brief betreft, die was énorm goed!
    Wat goed dat hij er op gereageerd heeft, en ergens wel moedig ook. Je hoort zó vaak de verhalen dat alles in de doofpot wordt gestopt, er niks wordt erkend etc. Super reactie! En super fijn dat het je heeft gebracht wat je er mee wilde bereiken. Top!
    Ik hoop dat het je inderdaad de rust geeft!
    Een topwijf, dát ben je!!

    X Esmée

  3. Inderdaad een toffe dokter, kan me voorstellen dat je heel erg blij ben met deze snelle oprechte reactie.

  4. Jee Dees, dat is waarschijnlijk meer dan je in eerste instantie ervan vewachtte. Ben blij dat dit je zo’n boost geeft en ook dat ze je zo serieus nemen. Heel goed van je, dat je die stap hebt genomen!!!!

  5. Wat dapper van die man, want ik kan me voorstellen dat hij uit het lood geslagen was van je brief. Gelukkig bleek dit dus een integer arts, die er zijn lering uit zal trekken en niet zo maar jouw constateringen naast zich neer zal leggen. Kan me voorstellen dat jij daar energie uit haalt!!

  6. Ha die Dees,
    Hier werd ik werkelijk waar ontroerd van.
    Dokter O, dank je wel dat je op de wereld bent!
    Hanneke

  7. Hoi Dees,

    Ik kreeg ook de tranen in mijn ogen, en de bibbers… stel je toch ’s voor…
    Echt fantastisch hoe hij heeft gereageerd, dat geeft jou een stuk rust, ondanks alles. De woede zal nu naar de achtergrond gaan en kan je je zeker richten op alles wat je nog te wachten staat.

    Het zal een supergevoel zijn dat je serieus bent genomen.

    Maar ja, zoals jij kunt schrijven… daar kan niemand omheen he? Je zou dit misschien ook aan de borstkankervereniging/Amazones/Pink Ribbon moeten schrijven??

    Liefs en 2 rustige daagjes gewenst!
    Ellen

  8. Hallo Cecile/Dees,
    Ze zijn er dus toch. De artsen die terug durven kijken naar hun acties en daarvan durven leren. En die ook nog met een patiënt kunnen communiceren. Toevallig trof ik ook zo’n arts toen mijn dochtertje 12 uur na haar geboorte werd opgenomen in het ziekenhuis. Het is ongelofelijk wat het voor iemand kan betekenen als je serieus genomen wordt, als er naar je geluisterd wordt en als je ook nog begrijpt wat er allemaal gebeurt en gebeuren gaat. Petje af voor de arts en zeer veel respect voor jouw heldere brief en de moeite die je hebt genomen om de bref te schrijven.
    Ik blijf je weblog volgen en duim met alle anderen die ik hier soms lees, mee.
    Liefs,
    Kim

  9. hoi dees

    met je van die arts om jouw te bellen meid hoor je niet vaak dat het gebeurt hoop dat er nu goed na geluisterd wordt

    dikke knuffel annemarie

  10. Hoi Desirée,
    Ik ben heel blij voor je dat de radioloog iets van zich laten horen (erg dapper van hem!). Ik hoop dat dit kan bijdragen aan jouw verwerkingsproces.
    Gelukkig ben je bijna aan het einde van de serie chemokuren aangekomen. Ik vind dat je je er heel knap doorheen geworsteld hebt. Sterkte donderdag en de dagen van herstel daarna.
    Groetjes van Jeanne.

  11. Wauw, Dees, da’s idd de beste reactie die je kon ontvangen.
    Ik werd er even helemaal emo van. Zelf liep ik gister tegen een aantal flinke muren op w.b. de behandeling van mijn Lief. Ik was zo teleurgesteld in de Nederlandse gezondheidszorg. Jouw bericht doet me goed. Dees en dr.O, bedankt.

    Heel veel sterkte tijdens de volgende chemische aanval.

  12. Het zit erop, Dees!!!
    Dikke dikke kus

  13. He Dees,
    Wat top van ‘m dat hij heeft gereageerd! Goed voor hem, en nog veel beter voor jou. Ik ben blij dat je in ieder geval op een paar spokende vragen antwoord hebt gekregen, heel blij! Dikke kus

Geef een reactie

