Amazone of … nieuwe borsten voor de keizerin?

Toen ik laatst met de chirurg sprak, hebben we de mogelijkheden rondom de verwijdering van mijn borst besproken. Het is namelijk mogelijk om mijn borst eraf te halen en in dezelfde operatie een nieuwe borst te fabriceren. Dat gebeurt dan met een prothese waar overheen een rugspier geplaatst wordt. Hmmmm,…. aantrekkelijk idee dat mijn décolleté dan niet verandert, dat ik gewoon de bh’s kan kopen, die ik mooi vind en alle shirts kan dragen, die ik wil. In plaats van wakker worden met een kale, platte vlakte, word ik dan wakker met een nieuwe heuvel.

We hebben ook nog even gesproken over de mogelijkheid om beide borsten er af te halen en meteen te reconstrueren. Mij leek dat idee in eerste instantie wel aantrekkelijk, want ja, als ik zwaarder word (wat echt NIET de bedoeling is) of afval (jaja, want daar streef ik echt WEL naar), verandert de cupmaat van mijn gezonde borst en dan is er ineens een verschil met de gereconstrueerde borst. Bovendien, als ik ouder word, gaat de ene steeds meer hangen (modelletje theezakje, zeg maar) en blijft de andere fris en fruitig vooruit priemen. Dan heb ik liever twee frisse jongemeiden tieten, die hetzelfde zijn en, groot voordeel, met het ouderworden allebei fris en jong zullen blijven.

Ik heb er lang over nagedacht en veel met Robert over gesproken, maar nu is, wat mij betreft, de knoop doorgehakt. Ik heb besloten om voor een gewone amputatie te gaan zonder reconstructie. De reden is alsvolgt: mijn prognose is niet denderend. Ik denk dat ik elke ingreep die geen toegevoegde waarde heeft voor die prognose, moet mijden, omdat het, hoe dan ook, extra risico en/of extra energie betekent. Ik heb me de vraag gesteld hoe ik er tegenover zou staan als ik over twee jaar zou komen te overlijden (en ik mag echt hopen dat dat NIET zo is). Zou ik dan spijt hebben van extra dagen in het ziekenhuis en extra hersteltijd maar met een gereconstrueerde borst? Ik moet daar volmondig Ja op zeggen, ja, dan heb ik spijt. We hebben het dan nog niet eens over de extra risico’s, waarvan ik jullie de details zal besparen.

Natuurlijk is het verdrietig en zal ik er echt nog wel tranen om laten. Tegelijkertijd heb ik nu de tijd om aan het idee te wennen. Met een losse prothese (onder lotgenotes ookwel ‘kipfilet’ genoemd) kan ik mijn uiterlijk corrigeren en een maatje meer of minder is vrij simpel op te lossen.

Amazone_2

Ik zal door het leven gaan als een Amazone. Die naam verwijst naar de Amazones, een volk van krijgshaftige vrouwen, die volgens de griekse mythologie hun rechterborst lieten verwijderen om beter te kunnen boogschieten.

Ik zal best even tijd nodig hebben om aan mijn nieuwe uiterlijk te wennen, maar ik hoop dat ik uiteindelijk mijn litteken zal dragen als een oorlogswond, als het bewijs van een heftige strijd. Ik hoop dat ik krijgshaftig zal zijn en…. dat ik ooit goed leer boogschieten…

15 Reacties op “Amazone of … nieuwe borsten voor de keizerin?

  1. Wow Dees, ik ben er stil van! Wat een moeilijke beslissing heb je moeten nemen. Je hebt er goed over nagedacht lees ik….bewondering voor je beslissing!!
    Kus Esmée

  2. Nou, een ding is zeker, je hoeft geen krijgshaftige boogschutter te zijn om mensen te raken!

    Maar natuurlijk vind ik je wel een stoer mens, vooral ook omdat je je kwetsbaarheid durft te delen!

    (ik ben daar niet zo´n held in!)

    Vind het bijzonder te lezen hoe je tot je besluit komt, al zou ik je wensen dat je zulke beslissingen helemaal niet hoefde te nemen..

    Neem mijn (denkbeeldige) petje voor je af!

    Sterkte meissie!
    Groetjes, Mien

  3. Amazone….wouw….de beschrijving die je ervan geeft…..Dees…STRIJDLUSTIG…..HELDHAFTIG…..need I say more…ga verder met je strijd….AMAZONE!

  4. Lieve Amazone. Wat een dapper besluit weer en wat een voorrecht om mee te mogen leven met jouw leven. Je bent een lichtend voorbeeld voor me! dikke kus, Fré

  5. ongelovelijk dat je al die keuzes moet maken door af te wegen wat je wel en niet wil en wat je wel en niet aankan.
    Ik vindt je echt een topvrouw of je straks nu 1 2 of geen borsten hebt een topvrouw ben je en blijf je.
    Het zal zwaar zijn en worden voor je maar je hebt voor je zelf en je gezinnentje een goede keuze gemaakt waar jullie het mee eens zijn(ja liever niet natuurlijk maar jij kwam helaas voor die keus te staan)

    Nogmaals ik bewonder je kracht.

    dikke knuf tam(ara)

  6. Dappere Dees, ik ben er ook heel stil van en zit hier met traantjes.

    De andere meiden hebben ’t al zo goed verwoord, daar valt niks aan toe te voegen zucht.

    Dikke knuf
    Ellen

  7. hoi dees

    heb je verhaal met tranen in mijn ogen gelezen lief.

    je bent een kanjer vechter en een top wijffie je bent een voorbeeld voor mij

    kus annemarie

  8. Dappere Dees (ipv Dodo)!!!!!

    Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige schrijvers, je bent dapper en heldhaftig en je weet volgens mij heel goed wat je wel en niet wil in deze strijd. Er is goed over nagedacht, je gaat niet over een nacht ijs, dus weloverwogen onderga je strakjes de volgende stap in deze strijd….. je bent en blijft een dijk van een wijf, ik heb dat misschien niet altijd ingezien, maar er gaat nu iedere keer als ik hier lees een golf van bewondering door me heen. Dat is, diepe bewondering. Net als Fré schreef, een lichtend voorbeeld, zo sterk als jij bent….. had ik daar de helft maar van in me!!!!
    Dus, hang in there!!!! Wij zullen hier vanaf de zijlijn altijd voor je klaarstaan, je cheerleaders zeg maar!!!! Dikke kus Anja

  9. Lieve dees, wil je alsje alsje blieft je blog gaan publiceren.. je bent knap, stoer en ik word er emotioneel van als ik lees hoe goed jij dit weer kan beschrijven, laat zelf even een traan.

    Sterk mens!
    Lieve groet Tineke

  10. Lieve Dees
    Ik lees bijna iedere dag trouw even of je nog geschreven hebt en meestal met kippenvel en tegelijkertijd een gevoel van trots…
    Het enige wat ik je zeggen wil is dat ik je dapper, realistisch en humoristisch vind!
    Hele belangrijke eigenschappen in deze oorlog die je voert! En die je wat mij betreft met glans moet winnen, de spirit heb je in ieder geval!
    Knuffel
    Agnes

  11. Ik vind je een dappere vrouw !! en ik hoop ook zeker dat je ooit leert boogschieten !!!

    Dikke kus

    Tamara
    (trouwe lezer)

  12. Ha die Dees,
    De eerste ingeving is altijd de beste!!
    Tot snel,
    Hanneke

  13. Hoi Dees, Cecile, las al elke x met bewondering op Freya met je “nuchtere”kijk en ervaring. Maar lees nu met nog veel meer bewondering je weblog. Niet normaal hoe je met dit soort moeilijke dingen omgaat en hoe je er tegen aan kijkt. Petje af hoor!!!!
    En heel veel succes en sterkte in de strijd!!!!

    Dikke arm om je schouder,
    Margreet.

  14. Marlies Schoenmakers

    Hi Dees,

    vond het geweldig je laatst even aan de telefoon te hebben gehad.
    Vind je verhalen prachtig, jammer dat ze uit je leven gegrepen zijn. Zet em op, hou vol! Je doet het geweldig.

    liefs,
    Marlies

  15. He Dees, ik heb ook inderdaad niet direct een borstreconstructie laten doen. Ik moet zeggen dat de vlakte erg snel went. Ik had ook zo’n kipfilet maar deze ging ook wel eens per ongeluk met bh en al in de was ( net als mijn mobiel…) Ik heb bijna drie jaar na de operatie een reconstructie laten doen in Leuven door dr Fabre, een ontzettend aardige en vooral kundige man. Via de tramflap methode. Super mooi geworden. Ik heb het met name laten doen omdat ik er erg tegenop zag om nog 50 jaar ( ja gewoon optimistisch blijven) met een prothese te lopen en altijd te moeten bedenken dat je niet te ver naar voren buigt enz.Mocht je ooit mee rinfo willen over mijn reconstructie dan hoor ik het graag ! Ik ben een lopend reclamebord hahaha
    Kiek

Geef een reactie

