Zielig

Met kuur 3 in het vooruitzicht bekruipt me vooral veel tegenzin. Het spannende is eraf, mijn nieuwsgierigheid is bevredigd en nu is het dus gewoon ondergaan en doorstaan. Lichamelijk voel ik me niet helemaal top. Raar soort pijn in mijn hals. Of dat nou de vermoeidheid is van de reis, gewoon spierpijn, of het stress is of van mijn maag komt, een bijwerking van de kuur of….. een uitzaaiing???? Ik ben straks in de infraroodsauna geweest en ik heb regelmatig kleine porties gegeten en toen werd het minder, maar met die nare ziekte word ik neurotisch, voel overal rare plekken. Ik kan niet eens meer ongecompliceerd spierpijn hebben zonder dat door mijn hoofd flitst dat het wel eens een uitzaaiing zou kunnen zijn. Verder ben ik wat kortademig, hijg en piep als een oud wijf (of… zo je wilt, als een ouwe fiets…). En dan nog dikke oogleden en tranende ogen en daar word ik vanzelf ook wel een beetje jankerig van. Kortom: IK BEN ZIELIG !!!!

Nu is dat goed nieuws, want… zo las ik in het gratis krantje Dag, jezelf zielig vinden helpt tegen depressie. Als het leven tegenzit, is jezelf zielig vinden een betere reactie dan jezelf op de kop geven. Daarmee voorkom je veel depressie, woede en verdriet. De Amerikaanse psycholoog Mark Leary is één van de eersten die onderzoek deed naar ‘zelf-compassie’ en over de positieve effecten ervan rapporteert. Zelf-compassie betekent: begrip tonen, aardig zijn, beseffen dat het normaal is om fouten te maken en ophouden jezelf te kwellen met nare gedachten.

Dat is nog eens nieuws, daar wordt een mens blij van. Mezelf zielig vinden helpt in de strijd tegen een depressie…. Poeh, ik voel me al een heel stuk beter.

9 Reacties op “Zielig

  1. hoi dees

    doe gewoon waar je zin in hebt meid wees lekker zielig als jij je dan beter voelt heerlijk toch.

    je bent een kanjer

    xxx annemarie

  2. Niks mis met je zielg voelen dus. Er is zelfs onderzoek naar gedaan ; kan je nagaan ….. 🙂

    Hang in there famke! Sterkte met je 3e ronde gif.

  3. Lieve Dees,
    Weer een heel herkenbaar stukje! Bij ieder pijntje denk je aan een uitzaaing. Ik heb heel de nacht weer wakker gelegen en de tijd gehad om te gaan liggen malen…kl*te ziekte!!!! Goed om te lezen dat je jezelf zielig mag vinden, sterker nog, dat het zelfs goed voor je is! Geniet nog even van je 2 “vrije” dagen en dan donderdag er weer tegen aan, meis. Ik denk aan je!!! Dikke kus,Man

  4. Dees, weer snel even bijgelezen. Wat maak je een hoop mee van hoogte naar dieptepunten. Volhouden is het enige en je weet waarvoor! Moet veel aan je denken is weer een lekker cliche maar wel de waarheid. Be strong!

    Ursula.

  5. Lieve Dees,

    Laat alle moodswings maar doen wat ze willen, jij MAG je ook zielig voelen, nog wetenschappelijk onderbouwd ook, nou dan is het toch prima!

    Maar zonder dollen, het is kl*te allemaal, al die goeie cellen die kapot gemaakt worden, je hele lijf doet zeer ja, die rare (spier)pijnen, de angst die je weer dubbel naar je keel vliegt.

    Dikke troostknuf,
    Ellen

  6. Hoi !!

    Ik lees je log regelmatig en ik vind je een dappere vrouw !!
    En je mag jezelf absoluut zielig vinden !! maar probeer positief te blijven !!! Kop op met kuur 3 !! ik zal zeker aan je denken !!

    Liefs Tamara

  7. Heej Dees, zolas mijn voorgangers al allemaal zeiden, zielig MAG en al zeker als het wetenschappelijk onderbouwt is!!!! Heel veel sterkte morgen, met kuur nr. 3! Dat ze die verrotte cellen maar in de vernieling helpen!
    Sterkte en succes ermee!!!!

  8. Beste Dees,

    Waarom zou jij je niet zielig mogen voelen? Wees niet te streng voor jezelf, je knokt er al hard genoeg voor!
    Heel veel sterkte met de derde kuur!

    Groetjes Lisa

  9. Dees ik denk aan je morgen. Fijn om te lezen dat je zo genoten hebt van Italie; nu weer even terug naar de realiteit. Ik kan me jouw neurotische gevoelens zo goed voorstellen! dus blijf alsjeblieft aardig voor jezelf en wentel jezelf af en toe even in zelfmedelijden. Niemand die dat denk ik niet begrijpt… zeker niet als je in echte Dees-style altijd weer probeert af te sluiten op een positieve noot. Sterkte en liefs,
    Mar

Geef een reactie

