Woe Wei oftewel Go with the flow

De waterval

Bij de kloof van Lu stort de grote waterval zich honderden meters in de diepte. De nevel van fijne waterdeeltjes die erboven hangt is kilometers ver zichtbaar. In het kolkende water beneden is nooit een levende ziel te zien.

Op zekere dag stond K’oeng Foe-Tse op enige afstand van de oever toen hij plotseling een oude man zag die in het woelige water heen en weer werd geslingerd. Hij riep zijn volgelingen en gezamenlijk renden zij naar de waterkant om de drenkeling te redden.

Maar tegen de tijd dat zij daar aankwamen, was de oude man al op de oever geklauterd en liep, voor zich heen neuriënd, weg. K’oeng Foe-Tse haastte zich naar hem toe. ‘U zou een geestverschijning moeten zijn om zoiets te overleven,’ zei hij, ‘maar u schijnt toch een mens te zijn. Wat voor geheime krachten bezit u?’

‘Niets bijzonders,’ antwoordde de oude man. ‘Ik ben begonnen dit te leren toen ik nog heel jong was en bleef oefenen in de jaren dat ik opgroeide. Nu ben ik zeker van het welslagen. Ik ga de diepte in met het water en kom weer boven met het water. Ik volg het en vergeet mijzelf. Ik breng het er levend vanaf omdat ik mij niet verzet tegen de overmacht van het water. Dat is alles. (Tsjwang-Tse)

De laatste dagen stonden in het teken van acceptatie. Het is zoals het is, er is geen ontkomen aan. Nu geen energie meer verliezen door tegen te spartelen, maar het principe van Woe Wei accepteren, niet indruisen tegen de aard der dingen. Meedrijven en erop vertrouwen dat je weer bovenkomt.

Het klinkt echt te bizar voor woorden, jullie geloven er vast geen moer van, maar het is toch echt allemaal echt waar. Ik voel me goed. Ik heb niet meer gehuild, het grijpt me niet meer naar de strot, ik neem geen valium meer en slaap toch behoorlijk goed. We zijn gewoon schoenen gaan kopen voor Isis, we hebben gewoon ontbeten, eieren verstopt, ik heb lekker in de zon gelegen.

Tegelijkertijd bereid ik me voor, heb leuk ondergoed gekocht (omdat ik me zo ongemakkelijk voel als ik voor de zoveelste keer uit de kleren moet en mijn ondergoed blijkt niet helemaal voor het grote publiek te zijn, zeg maar), multivitamines en zachte tandenborstels.

Ik heb wat sites bekeken met pruiken en ga er absoluut een paar aanschaffen. Ik heb vanavond de platina-blonde pruik van Ella gepast en eerlijk, die stond dus hartstikke leuk. Ik ben niet zozeer op zoek naar iets dat op mijn eigen haar lijkt, als het me maar goed staat. Wees gewaarschuwd,… als er ineens een Pamela Anderson-achtig type om je nek valt, dat zou ik zomaar kunnen zijn (qua haar dan, he….)

Zo, dat was wel weer genoeg filosofie voor vandaag. Ga eens kijken of er een leuk televisieprogramma is met een laag intellectueel gehalte….

8 Reacties op “Woe Wei oftewel Go with the flow

  1. Chantal (mama van Kyra)

    Hi Dees.

    wat mooi geschreven !!!
    en wat fijn dat je er zo over denkt nu..

    ik heb ff gezocht op tsjwang -tse want ik kon het helemaal niet.
    deze vond ik erg mooi en wil het ff met je delen :

    “Laat je meedrijven met wat er gebeurt, en houd je geest vrij. Blijf één door te accepteren wat er gebeurt. Niet-doen is het hoogste wat je kunt doen.”
    Tsjwang-tse

    hou je goed

    veel liefs, Chantal

  2. hoi dees,

    fijn dat je mooi ondergoed heb gevonden en al een pruik hebt gepast lief.kijk hier iedere dag ff op je web.

    wat heb jij het weer mooi omschreven meid.

    dikke kus annemarie

  3. Lieve Dees,

    Zoals altijd raak je me zo met wat je schrijft. Ik kan lachen en huilen om je verhalen, je schrijfstijl!
    Lieve Dees, blijf alsjeblieft wie je bent!!

    Dikke kus Esmée

  4. Dees,
    Zou proberen ( wie weet doe je het al) een boek te schrijven over wat je nu allemaal mee maakt.
    Ik bewonder je manier van schrijven en je moed hier in. Heb ook helemaal in een deuk gelegen over je ondergoed verhaal en in tranen over het stuk van de geboorte van Iris.
    Je bent een toppert.
    veel sterkte
    x danielle ( vruchtbaarheid forum)

  5. He Dees, platina blond, dat staat je vast goed. Ik zag je laatst in een droom met rood haar, stond echt perfect. Je leek op Velma van Scoobie Doo, nou ja het kapsel dan. Volgens mij noemen ze het een bob-kapsel. Doe er je voordeel mee. Besos, Hugo.

  6. Lieve Désirée,
    De Boomhut.
    Als meisje van 2 jaar vond jij het heerlijk overal op te klimmen. Geen hoogte was teveel voor je. Dus op de Staakakker een echte klimtoren gemaakt. De hele buurt kwam spelen, want vanaf het bovenste plekje kon je naar alle buren zwaaien.
    Sinds 19 jaar wonen we aan de Litserstraat. In mijn gedachten moest er ooit een boomhut komen, waar onze kleinkinderen konden zwaaien naar het terras achter het huis. Mooie fantasie maar nooit tijd.
    Dan ineens de klap, onze kleine meid is ziek. Hoe kun je je gedachten beter verzetten dan door met je handen iets te maken. En dus± De Boomhut. In gedachten was je voortdurend aanwezig terwijl het bouwwerk groeide. Ik zag jou klimmen en klauteren en van de glijbaan gaan.

    De paaseieren lagen uiteraard tot boven in de boomhut. Raar wezen natuurlijk die zoiets doms doet. Voor jou zou dat geen enkele belemmering geweest zijn. Menno moest natuurlijk gestimuleerd worden, hij lijkt meer op Hilde, even de kat uit de boomhut kijken.
    Alle aandacht ging uit naar de eieren. Toen Menno eenmaal ontdekt had dat iedere keer naar beneden glijden een paasei opleverde wist hij niet meer van ophouden.
    Terwijl de temperatuur steeg en ik op mijn ligstoel lag kwam er een grote rust over me, de boom hut en de zon deden de rest.
    Goed dat er over jou ook een grote rust is gekomen. Zelfs als de komende tijd de temperatuur ondragelijk voor jou zou worden, weet dan dat er ergens een boomhut staat waar in alle rust een kunt worden met de natuur. Als het nodig is. zet ik er wel een nestje in.
    je vader

  7. Pffff Dees, die vader van jou!! Wat kan hij de dingen toch mooi schrijven, dat heb je vast van hem!
    Tranen met tuiten weer hier!
    Ik ben blij dat je zo’n fijne familie hebt! Blijf dicht bij mekaar is deze woelige tijden!

    XXX Esmée

  8. Lieve Dees,
    Voor het eerst lees ik je verhalen. Ik heb ontzettende bewondering voor je hoe je de dingen verwerkt en beschrijft. Ik wens je alvast heel veel sterkte en succes voor donderdag. Dikke kus.
    Jeroen

Geef een reactie

