Kanjerkralen

Vorige week, het moet maandag zijn geweest, toen het leven nog simpel was en ik alleen maar op professionele wijze over kanker sprak, zag ik een televisieprogramma over kinderen met kanker. Ze kregen een kraal voor elke behandeling die ze kregen, maar ook voor goede en slechte dagen. Ik weet nog dat ik dacht, dat is mooi. De snoer werd aan de infuuspaal gehangen of aan het bed en aan de hand van de ketting konden de kinderen hun hele verhaal vertellen. Bovendien konden artsen in één oogopslag zien wat de geschiedenis van een kind was, of ze al veel hadden meegemaakt. Later hoorde ik van Loes dat ze deze kralen Kanjerkralen noemen.

Ik was vorige week zo rationeel en zo aan het hyperen, dat ik me wel realiseerde dat ik alles wat ik zou gaan beleven, bewust moest beleven. Het leek me een goed idee om kralen aan een ketting te gaan rijgen, zodat ik terug kan kijken en de ketting als een soort troffee kan gaan beschouwen. Dus zaterdag, wij naar de kralenwinkel. Het meeste was niet naar onze zin, tja, en hoe vraag je hulp? “Ik heb kanker en wil kralen gaan rijgen om elke behandeling te markeren ??” Leek me niet handig…

Kralenketting5kopie Gelukkig zagen we een wandversiering die de dame in de winkel had gemaakt. Dat was het wel zo’n beetje. Dus diezelfde avond ben ik ermee begonnen. Aan het plafond in de keuken hangt nu een ketting met nog maar een paar kralen. Ik heb wel een heel lang stuk visdraad genomen, want we weten nu wel dat het een lang verhaal wordt.

De volgende ochtend ging ik met Isis naar de keuken en zag ze hem hangen. Ze pakte haar krukje erbij om te zien of ze erbij kon, dat kon niet, en ze zei: “Mooooooooi.”

Ja, mooi, he, deze ketting wordt mijn troffee, zodat we er over 30 jaar nog naar kunnen kijken en kunnen mijmeren over deze tijd.

Over kanjerkralen, zie http://www.moetjekijken.nl/gasten/karinkralen/karinkralen.html

P.s. Kanker is een rotziekte, maar bij kinderen is het echt hartverscheurend.

6 Reacties op “Kanjerkralen

  1. Lieve Dees,

    Ik kan je niet vertellen hoe rot ik dit klotenieuws vind…Ik heb dan ook geen woorden!
    Lieve Dees, weet dat je in mijn gedachten bent…en er brand een kaarsje voor je bij mijn Klavertje!

    XXX Esmée (Klavertjes)

  2. Ik heb het ook gezien op TV en vond het een ontzettend mooi iets die kanjerkralen! Je zag die kindjes gewoon vol trots hun (veel te lange) kralenketting laten zien.
    En jij, jij zult idd over 30 jaar vol trots jouw krallenketting laten zien aan je kleinkinderen, let maar eens op! (Ja Dees dan ben je al zo oud dat je Oma bent hahaha, onvoorstelbaar toch……dan is Isis mama :-))
    Liefs Agnes

  3. Hoi Dees,

    Jeetje schrik me helemaal kapot. Jij, Cecile, dat kan gewoon niet, dat was het eerste wat er door me heen schoot, nadat ik na een hele lange tijd, weer even op onze uitlaatklepforum kwam kijken. Wij liepen samen zwanger, jij kreeg je kleine meid en wat leefden we met je mee, dat je maar aan het wachten, wachten en wachten was. Daarna werd mijn Clint geboren, en daar was je altijd met je raad, en je opbeurende woorden. En nu, nu heb jij opbeurende woorden nodig, maar ik kan ze niet vinden lieffie. Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen, alleen dat ik het vreselijk vind, en dat ik je alle kracht, en liefde, en sterkte wil toewensen, wat je maar nodig hebt, om deze kl@te ziekte de baas te worden. Jij bent een vechter dat weten we, en meis kom op, je kan het, en over tig jaar kan jij idd de ketting aan je kleinkinderen laten zien, want je gaat het redden, dat moet gewoon. Een hele dikke knuffel van mij, en ik denk aan je. Heel veel liefs Nancy (mama van Dwight en Clint)

  4. Lieve Desire/Cecile,
    Ik ben vreselijk geschrokken. Ik heb het gister al gelezen, maar woorden schoten toen te kort.

    Denk nog vaak aan de tijd dat we samen op het forum schreven over die andere strijd. Heb veel aan jouw sterke schrijfsels gehad en sommige Cecile-leuzen rouleren nog steeds op het forum.

    Nu dit…dit had niemand verwacht.
    Ik vind het heel moedig zoals je hier schrijft.
    En die kanjerkralen, die zijn idd voor later, een trofé voor over 30 jaar!
    En denk tijdens deze stijd af en toe terug aan de vorige strijd. Die leek soms uitzichtloos, maar.. Isis is een feit.

    Het zal heel, heel zwaar worden, maar ik hoop dat je ook uit deze strijd sterker uit komt.
    Heel, heel veel sterkte, ook voor hub en isis

    Anna
    mamma van Sterre

  5. Hoi Cecile/Dees,

    hier ook nog maar even een berichtje, dat ik meelees en dat ik in jouw woorden lees wat ik al van je dacht: je vecht, hebt humor, durft toe te geven dat je bang bent, blijft léven en duikt niet weg in zelfmedelij.

    Kanker is een kutziekte, al de onzekerheid, je leven ineens op de kop..

    Denken aan dingen waaraan je, als kersverse moeder, helemaal niet wílt denken..

    De kwetsbaarheid van het leven, ineens aan je voordeur.. Dat is schokkend en ontregelend en zoveel meer..

    Blijf schrijven, ik heb de laatste jaren gemerkt dat schrijven helpt, het ordent, het maakt helder..

    En vooral veel sterkte en kracht in deze rollercoaster van gebeurtenissen en alle emoties!

    Mien (Harma op het forum)

  6. LIEVE CECILE Ik lees 10 minuten geleden je PM, ben naar je berichten gaan kijken in het NEK en heb je weblog gelezen. Zit hier nu te huilen om jou, om kleine Isis, om de dromen die jij en Robert hadden over nog een kindje, om het leven, omdat het zo’n zure appel is waar je doorheen moet. Ik heb er geen woorden voor. Je beschrijft alles heel helder en klinisch met woorden als ‘kansen’ en ‘overleven’ en ik denk gaat dit echt over die lieve Cecile? Moet zij denken in termen van 75% kans dat ik er over 5 jaar nog ben? Gaat dit echt over die vrouw waar ik zo fijn mee heb gepraat voor en rond de geboorte van Roelien? Over die vrouw waar ik zo’n heerlijke dag mee heb gehad in de sauna? Over die vrouw….die ik zomaar zou kunnen zijn? Waar slaat dit op?!
    Lieve Cecile, lieve Dees, ik weet niet wat ik kan zeggen om je een hart onder de riem te steken, behalve heeeeeeel veeeel sterkte en ik hoop dat je de kracht behoudt om deze afschuwelijke ziekte de baas te worden.
    Dikke, dikke knuffel!!!
    Joos

Geef een reactie

