Medische shit

Ik ga even een stukje medische shit schrijven voor de mensen die veel van oncologie weten. De chirurg heeft me vandaag gebeld (wat een schat en wat geweldig dat ik hem ken en dat ie deze info wil delen…). Het goede nieuws is dat het echt woekerende deel kleiner is dan de 5 cm waar we vanuit gingen. Hoe groot precies dat weten we niet. Daarmee vergroot het wel mijn kans op overleving. Het mindere nieuws is dat er op de tumor Her2Neu-receptoren zitten.

De biopten laten zien dat een gedeelte van die grote plek Invasief Ductaal Carcinoom is met daaromheen Ductaal Carcinoma In Situ. Het is zit dus niet in de melkklieren maar toch in de melkgangen en daarmee wordt het een borstkankersoort die veel vaker voorkomt (85%).

In welke verhouding is onbekend. Het invasieve (woekerende) gedeelte is in elk geval dus geen T3 (5cm of meer), maar T2 of misschien T1, maar alles bij elkaar is er op de MRI een plek te zien van 5 cm of meer.

Zoals gezegd, op de mammografie en de echo is niks te zien, alleen op de MRI, maar die maakt geen onderscheid tussen IDC en DCIS.

De hormoonreceptoren zijn zwak positief, de Her2Neu-status is positief.

Botten, long en buik zijn schoon.

Borstsparend vindt de chirurg sowieso geen optie en ik ook niet.

De klieren lijken schoon maar daar moet de schildwachtklierprocedure uitsluitsel over geven.

Geen chemotherapie zou een optie kunnen zijn (ik ben 36, word in mei 37, en het afkappunt ligt bij 35 jaar, tja…), afhankelijk van de resultaten bij operatie. Word ik daar gerust van?

Wat is wijsheid?  Tjonge, dit is een onmogelijke keuze. Ik wil de maximale kans op overleving met een minimale kans op langetermijn effecten…. Tja,….. wie zal het zeggen????

5 Reacties op “Medische shit

  1. Lieve Dees, ik heb je log gevonden en ga je volgen, in wat hopelijk een strijd wordt waar je sterker uit komt. Ik zie dat je al, geheel in karakter, de ‘medische shit’ induikt; een log aanmaakt; communiceert; informatie vergaart; kortom de confrontatie hard tegen hard aangaat. Lieve meis dit moet je gaan winnen…
    Thinking of you,
    Mar

  2. Belangrijke informatie gekregen, het is dus iets minder ‘ernstig’ dan eerst gedacht. Wanneer wordt je geopereerd? Zo snel mogelijk, denk ik? Veel liefs en Sterkte van Angelique

  3. Het is dus allemaal nogal dubbel als ik het zo lees…. Enerzijds “goed” nieuws en anderzijds door de Her2Neu-receptoren minder goed nieuws.
    Ik heb begrepen dat hiervoor een medicijn beschikbaar is wat de tumorcellen kan tegenhouden? (Ik hoop dat ik het goed verwoord ;-))
    Ben benieuwd wat het behandelplan zal zijn. Je had vandaag toch ook een gesprek meende ik?
    Knuff
    Liefs Agnes

  4. Tsjonge wat moet een mens een keuzes maken terwijl je alleen maar je gewone leven terug wil! Dat het gezwel kleiner is dan eerst gedacht is positief. Hou dat vast! En nu op naar de strijd en je gaat voor goud! Ik denk aan je!

  5. Oh oh Dees, iklees je verhaal, een verhaal zoals ik bijna dagelijks meemaak op mijn werk. Ik ken de operaties, ik zie de vrouwen en schrik vaak als ze mijn leeftijd zijn, maar ik ken ze niet… En nu, ken ik jou en leef zo met je mee. Ik zou dat ik iets kon doen. Vragen over de operaties stel je vast aan je chirurg, maar als er iets is dat je hem niet wil vragen of vergeten bent te vragen, misschien weet ik het…
    Lieve Dees, hou je taai, maar ga vooral door met van je afschrijven. Het is de stijl die jou past. En misschien zit er nog een boek in? Hou je er toch nog wat aan over. 😉 Zonder gekheid, maar ik weet dat jij die gekheid ook gebruikt en dat is ook goed.
    Ik denk aan je, zelfs in mijn roze wolk periode. Heel bizarre tegenstelling: ik zit hier met mega stuwing in mijn borsten, en jij met een mega K*Tzooi in je borst…. Dikke knuffel. Ik duim voor je!

    Talitha

Geef een reactie

