K*tzooi

20 maart 2007: Het is wel echt kutzooi. Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik (met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) een tumor in mijn borst heb. Een jaar geleden voelde ik een harde plek in mijn borst, geen knobbel, maar een harde schijf. Nu werk ik in de oncologie en dan denk je waarschijnlijk sneller dat het niet pluis is en tegelijkertijd stelde ik het toch steeds maar uit om een afspraak te maken voor een echografie en een mammografie. In juli heb ik dat uiteindelijk wel gedaan. Nou, geen reden tot zorg. Het zag eruit als klierweefsel, het was wel hard en dik, maarja, ze konden er niet meer van maken. Nu had ik sinds een paar maanden (bruin) bloedverlies uit mijn borst (als ik erop duwde wat je natuurlijk eigenlijk niet moet doen). Ik heb toen nog op Obgyn gevraagd wat ik hiermee moest en iedereen was eigenlijk heel duidelijk, ga ermee naar de huisarts.

Zelf wist ik dat eigenlijk ook wel, maar ik heb het niet zo op huisartsen (daar ben ik namelijk te eigenwijs voor ze geven vaak adviezen waarvan ik denk, ja dat kan ik zelf ook wel bedenken….). Maar goed, na een paar weken ben ik toch maar gegaan. Ze vertrouwde het niet helemaal en stuurde me door naar de Mammacare. Nu ken ik de chirurg in Arnhem, hij is een klant en het leek me toch een beetje vreemd als ik ineens op zijn polilijst zou staan, dus heb ik hem gemaild. Hij belde me de volgende dag meteen op en ik kon de dag daarna meteen komen. Weer een echo en een mammografie gemaakt en weer niks. De radioloog gaf wel de suggestie om nog een MRI te laten maken. Zelf dacht ik toen al, nou, dat is vast niks. Verder kwam er op dat moment geen vocht uit mijn borst (zul je altijd zien), maar ik stelde voor om glaasjes mee naar huis te nemen en het eventueel op te vangen. Dat deed ik en dat heb ik vorige week dinsdag ingeleverd. Vandaag ging ik voor de MRI (echt met de gedachte dat ik het wel spannend vond om mee te maken, vooral omdat ik geen flauw benul had van echte onrust). Nou, alles ging goed.

Na de MRI dacht ik: Ik ga even checken bij de mammacareverpleegkundige of ze wat konden met dat vocht omdat er nu weer wat uitkwam en ik dat anders meteen op wilde laten vangen. De mammacareverpleegkundige ging even kijken of de uitslag er al was. Even later vroeg ze me mee naar de chirurg te gaan en die zei meteen wat het resultaat was van dat vocht: Er zitten kwaadaardige cellen in. Hij hield nog een slag om de arm, eigenlijk vooral omdat ze vooral tumorweefsel moeten hebben, maar hij gaf ook eerlijk aan dat ie niet echt dacht dat het wat anders zou kunnen zijn. BAM…… Gossiemikkie, zit ik toch ineens in de verkeerde film……

Terwijl ik naar huis reed, belde mijn man al dat ik kort daarna kon komen voor een biopt en ’s middags kon ik meteen terecht bij de oncoloog en chirurg (die ik dus allebei behoorlijk goed ken). Inmiddels had hij mijn ouders gebeld en die konden op Isis komen passen, zodat we samen konden gaan. Nou, die biopten waren echt vervelend. Ze wist niet zo goed waar ze moest prikken, dus heeft ze op 3 plaatsen 4 hapjes uit mijn borst genomen. Om 3 uur konden we bij de internist en chirurg terecht. Nouja, die houden allebei nog een slag om de arm, maar tegelijkertijd hadden we niet de indruk dat ze daar echt in geloofden. De resultaten van de MRI laten ook zien dat er iets zit, precies waar die harde plek zit. Kutzooi, dus…

Nu krijg ik donderdag een leverecho, een longfoto en een botscan, om uit te sluiten of er uitzaaiingen zijn en dan hoor ik dinsdag verder of ze tumorweefsel hebben gevonden, wat daar de kenmerken van zijn en dan wat we verder gaan doen.

Kan ik het klinischer vertellen? Ik heb het gevoel alsof het niet over mij gaat. Ik zit echt aan de verkeerde kant van de tafel nu………..

3 Reacties op “K*tzooi

  1. Beste Desieree,

    Ik heb je weblog gelezen en ben haast niet in staat om te reageren .
    Beste vechter met hart en ziel doe ik in gedachte met je mee en zou de wereld wel tot een halt willen brengen .
    Badkamer? kan ik wel heel goed mee helpen ?
    Deees geef mij nog een paar dagen om verstandige dingen te gaan zeggen.

    Heel veel liefs van,
    Harry wolzak

  2. Hoi Desiree,
    Ik ben de oncologieverpleegkundige van de longafdeling in de lichtenberg. Ik heb van je collega Jeroen je site gekregen, ik hoop dat je dit niet vervelend vindt.
    Ik schrok best wel even van je mailtje, je leven staat zomaar even op zijn kop!!
    Ik weet vanuit mijn positie niet zo heel goed wat ik tegen je moet zeggen, ik ken je eigenlijk ook niet zo heel goed.
    Maar ik heb al je verhalen met heel veel aandacht, bewondering zitten lezen. (Ik zit in de nachtdienst en het is erg rustig.)
    Ik vind dat je er op een sterke manier mee omgaat, ik vind het echt heel knap.
    Ik wil je veel sterkte wensen met alle behandelingen die je moet ondergaan en ik zal aan je denken!
    Groetjes Erica.

  3. rien en joke en kids

    Hoi Desiree,

    ondanks alle ellende toch van harte gefeliciteerd met je verjaardag (ook dat gewoon door, toch!!)van ons.
    Vat er maar inne op as da mag.

Geef een reactie

